Lähiruokaohjelma

torstai 28. helmikuuta 2019

Ruuat ja juomat Kalevalassa




Tänään liput ovat liehuneet Kalevalan päivän ja suomalaisen kulttuurin päivän kunniaksi. Samalla on syytä nostaa hattua suomalaiselle ruokakulttuurille ja sen juurevuudelle!

Töistä kotiin matkatessa aloin miettiä Kalevalaa ruoka- ja juomanäkökulmasta ja miten Kalevalassa nämä teemat ovat esillä. Kiitos Suomen kirjallisuuden seuralle: sen nettisivuilla runot on jaoteltu selkeästi ja niitä pystyi helposti selailemaan ja etsimään ruokaan ja juomaan liittyviä säkeitä. Ruoka onkin esillä monissa Kalevalan kohokohdissa pitkin suurta kertomusta. Ja kalevalainen ruokahan on toki lähiruokaa: itse pyydettyä tai kasvatettua...     

Kalevalan toinen laulu kertoo elämän leviämisestä maapallolle ja luontomme synnystä. Luonnonantimet eivät kuitenkaan pitkään riittäneet, vaan Kalevala kuvaa myös maanviljelyn aloittamista ja miten ruokaa on osattava tuottaa itse.

Kasvoi maahan marjanvarret, kukat kultaiset keolle; ruohot kasvoi kaikenlaiset, monenmuotoiset sikesi. Ohra on yksin nousematta, touko kallis kasvamatta … Läksi maata kylvämähän, siementä sirottamahan; vierehen Kalevan kaivon, Osmon pellon penkerehen… Tirskuipa tiainen puusta: "Eipä nouse Osmon ohra, ei kasva Kalevan kaura ilman maan alistamatta, ilman kasken kaatamatta, tuon tulella polttamatta."  

Muun muassa Ainoa valmisteltiin kohtaamaan tuleva sulhasensa ja avioliittonsa lukuisten muiden ohjeiden lisäksi ruuan avulla. Nykypäivän ravitsemussuosituksista ei silloin vielä ollut tietoakaan…

Syö vuosi suloa voita: tulet muita vuolahampi; toinen syö sianlihoa: tulet muita sirkeämpi; kolmas kuorekokkaroita: tulet muita kaunihimpi.

Pohjolan emäntä kestitsi Väinämöistä pelastettuaan hänet Pohjolan rannoilta: Elä itke, Väinämöinen, uikuta, uvantolainen! Hyvä tääll' on ollaksesi, armas aikaellaksesi, syöä lohta luotaselta, sivulta sianlihoa.

Kalevalan yksi kohokohdista on kuvaus Pohjolan hääpidoista ja niihin valmistautumisesta. Ennen häitä morsianta ohjeistetaan, miten hänen tulee uudessa kodissa käyttäytyä. Ruusta ohjeissa on vähän, leivonnasta ja oluen panosta enemmänkin. 

Nähnet lapsen lattialla, jos kohta kälynki lapsi: nosta lapsi lautsaselle, pese silmät, pää silitä, anna leipeä kätehen, vuole voita leivän päälle! Kun ei leipeä talossa, anna lastunen kätehen! … Seulo jauhot siepottele, kanna kannella tupahan! Leivo leivät leppeästi, vastoa ani visusti, jottei paikoin jauhot jäisi, toisin selkeät seokset! … Keitä ohraiset oluet, makujuomat maltahiset yhen ohrasen jyvästä, puolen puun on poltakselta! Kun sa ohria imellät, ma'ustelet maltahia, elä koukulla kohenna, kärryksellä käännyttele: aina kourilla kohenna, kämmenillä käännyttele!

Kalevalan 20. laulu kuvaa hääpitojen valmisteluja. Siinä kuvataan muun muassa härän kasvattamista pitoja varten. Valtavaa eläintä ei noin vain tapettukaan, vaan lahtaus kesti kauan ja vaati veronsa. Mutta teuraslihaa jäi silti kyllin ruokkimaan hääväki.

Kasvoi härkä Karjalassa, sonni Suomessa lihosi; ei ollut suuri eikä pieni, olihan oikea vasikka! Hämehessä häntä häilyi, pää keikkui Kemijoella; sata syltä sarvet pitkät, puoltatoista turpa paksu. Viikon kärppä kääntelihe yhen kytkyen sijalla; päivän lenti pääskyläinen härän sarvien väliä, hätäisesti päähän pääsi keskenä levähtämättä. Kuun juoksi kesäorava häpähältä hännän päähän eikä päähän pääsnytkänä, ensi kuussa ennättänyt … Saiko paljo saalihiksi? Saanut ei paljo saalihiksi: sata saavia lihoa, sata syltä makkarata, verta seitsemän venettä, kuuta kuusi tynnyriä noihin Pohjolan pitoihin, Sariolan syöminkihin.

Samassa laulussa kerrotaan todella laveasti oluen synnystä ja merkityksestä juhliin. Ohessa yksi säkeistöistä.
 
Osmotar, oluen seppä, Kapo, kaljojen tekijä, otti ohrasen jyviä, kuusi ohrasen jyveä, seitsemän humalan päätä, vettä kauhoa kaheksan; niin pani pa’an tulelle, laittoi keiton kiehumahan. Keitti ohraista olutta kerkeän kesäisen päivän nenässä utuisen niemen, päässä saaren terhenisen, puisen uuen uurtehesen, korvon koivuisen sisähän.

Varsinaiset hääpitojen tarjoomukset kuitataan lopulta aika lyhyesti. 

Siitä Pohjolan emäntä syötti, juotti vierahia, syötti suin sulassa voissa, kourin kuorekokkaroissa noita kutsuvierahia, vävyänsä liiatenki. Olipa lohta luotasilla, sivulla sianlihoa, kupit kukkuraisillansa, va'it varpelaitehilla syöä kutsuvierahien ja vävysen liiatenki. Sanoi Pohjolan emäntä: "Oi sie piika pikkarainen! Tuop' on tuopilla olutta, kanna kaksikorvaisella noille kutsuvierahille, vävylleni liiatenki!"

Pidot kuitenkin jatkuivat nuoren parin siirtyessä Pohjolasta Kalevalaan, jossa pöytään katettiin parhaimmat astiat ja tarjoomukset. 

Siitä joukko juotettihin, syötettihin, juotettihin liioilla lihamuruilla, kaunihilla kakkaroilla, olu'illa ohraisilla, viertehillä vehnäisillä. Olipa kystä kyllin syöä, kyllin syöä, kyllin juoa punaisissa purtiloissa, kaunoisissa kaukaloissa: pirotella piirahia, murotella voimuruja, sirotella siikasia, lohkota lohikaloja veitsellä hope'isella, kuraksella kultaisella. Olut juoksi ostamatoin, mesi markoin maksamatoin, oluoinen orren päästä, sima vaarnojen sisästä, olut huulten huuhtimeksi, mesi mielten kääntimeksi.

Kalevalan loppupuolella vietetään Väinämöisen johdolla karhupeijaisia. Suurta saalista arvostettiin ja pöytä oli katettu koreasti. Ruokaan käytettiin myös harvinaista suolaa, jonka reittiä kuvataan usean säkeen verran.

Siitä vanha Väinämöinen otatti otsolta turkin, pani aitan parven päähän; lihat liitti kattilahan, kuparihin kullattuhun, vaskipohjahan patahan. Jo oli pa'at tulella, vaskilaiat valkealla, täpittynä, täytettynä liioilla lihamuruilla; suolat saatettu sekahan, jotk' oli tuotu tuonnempata, saatu suolat Saksanmaalta, Vienan pääliltä vesiltä, souttu Suolasalmen kautta, laivan päältä laskettuna. Kun oli keitto keitettynä, saatu kattilat tulelta, jopa saalis saatettihin, käpylintu käytettihin päähän pitkän pintapöyän kultaisihin kuppiloihin simoa sirettämähän, olosia ottamahan. Petäjäst' oli pöytä tehty, va'it vaskesta valettu, lusikkaiset hopeasta, veitset kullasta kuvattu. Kupit kaikki kukkusilla, va'it varpelaitasilla metsän mieliantehia, salon kullan saalihia.

Hyvää Kalevalan päivää kaikille!

Tekstin poimi ja täydensi sekä kuva: Kirsi Viljanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti