Kuvituskuva: MMM:n kuva-arkisto |
Thomas Snellmanin Suomeen tuoma ja meidän käytänteihin
soveltama REKO (Rejäl konsumption) on ollut yksi lähiruoan lähiajan menestyneimmistä
kärjistä. Toiminnan räjähdysmäinen kasvu osoittaa sen, että kuluttajat
kaipaavat lähellä tuotettua ruokaa, haluavat kohdata ruoan tuottajan kasvoista
kasvoihin ja ovat valmiita näkemään vaivaa hankkiessaan ruokaa. REKO ei toimisi
ilman toimintaan sitoutuneita tuottajia, jotka saavat tuotteilleen parempaa
kannattavuutta välikäsien jäädessä pois - olkootkin, että toiminta vaatii myös tuottajilta
paljon uudenlaisen myynti- ja jakelukäytännön vuoksi. Toiminta kattaa tällä
hetkellä 130 REKO-rengasta ja lähes 180 000 kuluttajaa, joten ihan
pienestä ilmiöstä ei voida enää puhua. Turhaan ei siis vuoden 2015
lähiruokateko -kilpailun voitto mennyt Snellmanille! Kts. tästä lisää ao.
kilpailusta.
REKO-toiminnan kantavia periaatteita ovat alusta lähtien
olleet paikallisuus, oman tuotannon tuotteiden myynti, jälleenmyyntikielto,
avoimuus ja läpinäkyvyys, jotka velvoittavat tuottajaa kertomaan tuotteistaan
ja tuotantotavoistaan, eettisyys ja luomupainotteisuus. Ja selvää on, että
ulkomaista alkuperää olevat tuotteet kuuluvat ihan muualle kuin REKO-renkaassa
myytäväksi, vaikka ne omalla alueella olisikin jalostettu. Periaatteita käydään
jatkuvasti läpi REKO-renkaiden ylläpitäjien kesken, jotka myös vastaavat siitä,
että toimijoilla on tiedossa ao. periaatteet ja alan yhteistyössä laatimat
ohjeet.
REKO-jakotapahtuma talvisessa illassa. Kuva: Jonas Harald / Dynamo Yritystalo |
REKO-toiminta on suomalainen innovaatio siitä, miten
lähiruokaa voi myydä ilman raskasta byrokratiaa tai järjestelmiä. Elintarvikelainsäädäntöämme
kritisoidaan, mutta siinä on myös paljon joustoja pienimuotoisesti
paikallismarkkinoille toimittaville. REKO-toiminnan kehittäjät ovat hienosti
osanneet hyödyntää ja ohjeistaa nämä joustot niin tuottaja- kuin
kuluttajaystävälliseksi. Kun tuottaja itse vastaa Facebookissa myynnistä, ja
tuotteiden kuljettamisesta jakopaikalle, säästytään jo paljolta byrokratialta
eikä esimerkiksi kuljetuksiin isompien autojen osalta tarvita
ammattiliikennöintilupaa tai erillisiä ilmoituksia kuljetusten sisältyessä
toimijan alkutuotantoilmoitukseen. Ja kun elintarvikkeita myydään vain ennalta
tilattu määrä, säästytään muuten pakolliselta jakopaikan
elintarvikeviranomaiselle tehtävästä ennakkoilmoitukselta liikkuvasta
elintarvikehuoneistosta samalla kun hävikin määrä pienenee toimitusten ollessa
juuri ennakkotilatun mukaisia. Facebookin kautta tehtävät tilaukset ovat kevyt tapa tilausten hallinnointiin, ja ilmaisalustaa käytettäessä säästyy myös rahaa esimerkiksi verkkopohjaisiin räätälöityihin tilausjärjestelmiin verrattuna.
REKO-toimintamme on myös noteerattu maailmalla, ja
ensimmäiset ulkomaalaiset REKOt on perustettu Tukholman lähistölle. Vaikka
idea toimintaan haettiin Ranskasta, niin nyt sieltä käydään Suomessa ihmettelemässä,
miten me olemme onnistuneet saamaan toiminnan niin helpoksi ja joustavaksi.
Myös EU:n komissio nostaa Suomen REKOa esiin hyvänä mallina lyhyistä,
väliportaattomista jakeluketjuista. Olen ylpeä siitä, että voimme tässäkin
asiassa toimia esimerkkinä muille.
Lähiruoan kulta-aika on käsillä ja sesonginmukaiset kesäherkut
täyttävät REKOnkin myyntilistat. Levitetään edelleenkin tietoa REKOsta, jotta
se tavoittaa myös sankoin joukoin maakuntiin lomille suuntaavat kesälomalaiset!
Oman alueesi REKO-renkaan löydät Facebookista REKO Lähiruokarengas -ryhmästä .
Teksti: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti