Lähiruokaohjelma

torstai 9. kesäkuuta 2016

Kesäherkkuja myös REKOn kautta!



Kuvituskuva: MMM:n kuva-arkisto

Thomas Snellmanin Suomeen tuoma ja meidän käytänteihin soveltama REKO (Rejäl konsumption) on ollut yksi lähiruoan lähiajan menestyneimmistä kärjistä. Toiminnan räjähdysmäinen kasvu osoittaa sen, että kuluttajat kaipaavat lähellä tuotettua ruokaa, haluavat kohdata ruoan tuottajan kasvoista kasvoihin ja ovat valmiita näkemään vaivaa hankkiessaan ruokaa. REKO ei toimisi ilman toimintaan sitoutuneita tuottajia, jotka saavat tuotteilleen parempaa kannattavuutta välikäsien jäädessä pois - olkootkin, että toiminta vaatii myös tuottajilta paljon uudenlaisen myynti- ja jakelukäytännön vuoksi. Toiminta kattaa tällä hetkellä 130 REKO-rengasta ja lähes 180 000 kuluttajaa, joten ihan pienestä ilmiöstä ei voida enää puhua. Turhaan ei siis vuoden 2015 lähiruokateko -kilpailun voitto mennyt Snellmanille! Kts. tästä lisää ao. kilpailusta.

REKO-toiminnan kantavia periaatteita ovat alusta lähtien olleet paikallisuus, oman tuotannon tuotteiden myynti, jälleenmyyntikielto, avoimuus ja läpinäkyvyys, jotka velvoittavat tuottajaa kertomaan tuotteistaan ja tuotantotavoistaan, eettisyys ja luomupainotteisuus. Ja selvää on, että ulkomaista alkuperää olevat tuotteet kuuluvat ihan muualle kuin REKO-renkaassa myytäväksi, vaikka ne omalla alueella olisikin jalostettu. Periaatteita käydään jatkuvasti läpi REKO-renkaiden ylläpitäjien kesken, jotka myös vastaavat siitä, että toimijoilla on tiedossa ao. periaatteet ja alan yhteistyössä laatimat ohjeet.

REKO-jakotapahtuma talvisessa illassa. Kuva: Jonas Harald / Dynamo Yritystalo
REKO-toiminta on suomalainen innovaatio siitä, miten lähiruokaa voi myydä ilman raskasta byrokratiaa tai järjestelmiä. Elintarvikelainsäädäntöämme kritisoidaan, mutta siinä on myös paljon joustoja pienimuotoisesti paikallismarkkinoille toimittaville. REKO-toiminnan kehittäjät ovat hienosti osanneet hyödyntää ja ohjeistaa nämä joustot niin tuottaja- kuin kuluttajaystävälliseksi. Kun tuottaja itse vastaa Facebookissa myynnistä, ja tuotteiden kuljettamisesta jakopaikalle, säästytään jo paljolta byrokratialta eikä esimerkiksi kuljetuksiin isompien autojen osalta tarvita ammattiliikennöintilupaa tai erillisiä ilmoituksia kuljetusten sisältyessä toimijan alkutuotantoilmoitukseen. Ja kun elintarvikkeita myydään vain ennalta tilattu määrä, säästytään muuten pakolliselta jakopaikan elintarvikeviranomaiselle tehtävästä ennakkoilmoitukselta liikkuvasta elintarvikehuoneistosta samalla kun hävikin määrä pienenee toimitusten ollessa juuri ennakkotilatun mukaisia. Facebookin kautta tehtävät tilaukset ovat kevyt tapa tilausten hallinnointiin, ja ilmaisalustaa käytettäessä säästyy myös rahaa esimerkiksi verkkopohjaisiin räätälöityihin tilausjärjestelmiin verrattuna.

REKO-toimintamme on myös noteerattu maailmalla, ja ensimmäiset ulkomaalaiset REKOt on perustettu Tukholman lähistölle. Vaikka idea toimintaan haettiin Ranskasta, niin nyt sieltä käydään Suomessa ihmettelemässä, miten me olemme onnistuneet saamaan toiminnan niin helpoksi ja joustavaksi. Myös EU:n komissio nostaa Suomen REKOa esiin hyvänä mallina lyhyistä, väliportaattomista jakeluketjuista. Olen ylpeä siitä, että voimme tässäkin asiassa toimia esimerkkinä muille.

Lähiruoan kulta-aika on käsillä ja sesonginmukaiset kesäherkut täyttävät REKOnkin myyntilistat. Levitetään edelleenkin tietoa REKOsta, jotta se tavoittaa myös sankoin joukoin maakuntiin lomille suuntaavat kesälomalaiset! Oman alueesi REKO-renkaan löydät Facebookista REKO Lähiruokarengas -ryhmästä .

Teksti: Kirsi Viljanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti