Kuva: Riitta Supperi/Keksi/TeamFinland |
Haaga-Helia amk,
maa- ja metsätalousministeriö ja VisitFinland osallistuivat sponsoreina tänään USA:ssa julkistettavaan laajaan
kansainväliseen Food Travel Monitor 2016 -ruokamatkailututkimukseen, jonka toteutti yhdysvaltalainen
World Food Travel Association. Aineisto kerättiin keväällä 2016 Australiasta,
Espanjasta, Intiasta, Irlannista, Iso-Britanniasta, Kiinasta, Meksikosta,
Ranskasta, Saksasta ja Yhdysvalloista. Vastaajia oli 2 527. Otoskoon
vuoksi tulokset eivät sinänsä ole tilastollisesti yleistettävissä, mutta
antavat suuntaa ja käsitystä matkailijoiden käsityksistä ruokateemaan.
Vastaajista
49% tunnistettiin ”kulinaarisiksi matkailijoiksi”, joilla edellisellä
matkallaan oli ollut uniikki ja mieleenpainuva ruoka-/juomakokemus tai joiden
ensisijainen kannuste matkaan oli ollut ruoka/juoma. Eniten näitä vastaajia oli
Kiinassa ja Meksikossa, vähiten Espanjassa. Vastaajien pyydettiin antamaan
itsestään kolme kuvausta, jotka parhaiten heitä kuvaa ruokamatkailijoina. 46%
mielsi olevansa ”autenttisia” eli etsivänsä matkoiltaan alueellisten
perinteisten reseptien ja valmistustapojen mukaan valmistettua ruokaa, 44%
kaipasi monipuolisuutta ja erilaisia kokemuksia, 35% halusi etsiä paikallisia
ravintoloita.
Eri
tutkimusten mukaan ruoan merkitys matkan kannustimena on noussut. Tämä nousi
esiin myös tässä tutkimuksessa: 59% vastaajista oli sitä mieltä, että heille
ruoan ja juoman merkitys osana matkaa on viiden vuoden aikana noussut. 72% koki
olevansa ruoan ja juomien suhteen tiedostavia matkailijoita, ja 80% mielestä matkan
syy oli ollut kohteen kulinaarisuus. Ruokateemaan liittyvistä syistä
paikallinen/alueellinen ruoka oli tärkein kannuste matkakohteen valintaan,
toisena syynä oli kuuluisa/maamerkiksi noussut ravintola ja kolmantena
ruoka-/juomafestivaaleille osallistuminen. Maittain tarkasteltuna
paikallinen/alueellinen ruoka kiinnosti eniten kiinalaisia, meksikolaisia ja
ranskalaisia. 81% vastaajista myös koki, että ruoka-/juomakokemus auttaa
paremmin ymmärtämään paikallista kulttuuria. Ruuan on myös syytä olla
laadukasta ja hyvää, sillä 83% vastaajan mielestä ruoka ja juomat vaikuttavat
pysyvästi kohteesta jäävään mielikuvaan.
Tärkein
tiedonlähde ja kannustin matkaan olivat ystävät ja heidän suosituksensa. Tietoa
ja kokemuksia haetaan myös erityisesti internetistä (kuten Yelp ja
Tripadvisor), samoin ruokaan liittyvistä TV-ohjelmista ja matkailulehdistä.
Matkan aikana tietoa hankittiin erityisesti ystäviltä/perheeltä/kollegoilta,
mutta myös internet-sivujen arvosteluista ja puhelinsovelluksien kautta sekä
ymmärrettävästi hotellin henkilökunnalta.
Matkan
aikana ruokaa kuvasi 60%, ja 61% jakoi kuvan sosiaalisessa mediassa. Tässä eri
taustamuuttujiin jaoteltuna näkyy selvästi ero eri-ikäisten kesken: nuorista
ruokaa kuvasi 76% ja ”sometti” 78%, mutta vanhemmista alle 40%.
Avoimissa
kysymyksissä vastaajat olivat saaneet listata mieleenpainuvimpia
ruokakokemuksiaan eri puolilta maailmaa. Ikävä kyllä näissä ei ollut yhtään
mainintaa Suomesta, tai edes Pohjoismaista… Huolestuttavaa on myös, että ruoka-
ja juomakohteen kiinnostavuudessa Skandinavia sai kaikkein alhaisimman
vastausprosentin (27%), kun taas esimerkiksi Italia (80%), Ranska (73%) ja
Espanja (70%) kiinnostavat kovasti.
Tutkimuksessa
kysyttiin myös vastaajien näkemyksiä tulevaisuuden ruoka- ja juomatrendeistä.
Luomu, kasvispainotteisuus ja rennompi street food ruokarekkoineen nousivat
eniten esille.
Suomi tilasi
tutkimukseen myös erillisosion räätälöityine kysymyksineen. Vastaajista 8,1% oli
vieraillut Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana.
Suomalainen
ruoka on maailmalla varsin tuntematonta. Vain 17% vastaajista tiesi suomalaisesta
ruoasta ja 14% vastasi pystyvänsä helposti nimeämään suomalaisen ruoan tai
juoman. Tunnistamattomuus aiheuttaa sen, että kysyttäessä suomalaisen ruoan
houkuttelevuudesta, 55% vastasi neutraalin. Toisaalta 27% mielestä suomalainen
ruoka on houkuttelevaa, ja Suomessa käyneistä 65% piti suomalaisesta ruoasta.
Tutkimuksessa
kysyttiin myös, onko vastaajilla positiivisia odotuksia liittyen skandinaaviseen
(mukaan lukien Suomi) ruokaan. 47% vastasi neutraalin (kulinaarisista
matkailijoista 40%), 35 prosentilla oli positiivinen suhtautuminen. Positiivisuutta
nosti, jos vastaaja oli käynyt Suomessa: heistä 76 prosentilla oli positiivinen
suhtautuminen skandinaaviseen ruokaan.
Suomalaista
ruokaa kuvaavista termeistä eniten sai vastauksia ”en tiedä mitään”, tätä
mieltä oli 52% vastaajista. 24% mielestä suomalainen ruoka on aitoa, puhdasta,
luonnollista ja 23% mielestä terveellistä. Suomessa käyneet nostivat maukkauden
ja yksinkertaisuuden/vaatimattomuuden esille. Vähiten suomalaiseen ruokaan
liitettiin mielikuvat itäisyydestä ja Venäjästä sekä marjastuksesta.
Terms Describing Food From Finland
All Leisure Travelers
|
Culinary Travelers
|
Non-Culinary Travelers
|
Visited Finland
|
Not Visited Finland
|
|
Don’t know anything
|
52 %
|
46 %
|
58 %
|
8 %
|
60 %
|
Delicious, tasty
|
18 %
|
24 %
|
12 %
|
48 %
|
15 %
|
Trendy, modern
|
13 %
|
18 %
|
8 %
|
34 %
|
11 %
|
Pure, clean, natural
|
24 %
|
30 %
|
17 %
|
55 %
|
21 %
|
Healthy
|
23 %
|
27 %
|
19 %
|
51 %
|
21 %
|
Simple, unpretentious
|
16 %
|
19 %
|
14 %
|
40 %
|
14 %
|
Strange, unusual
|
9 %
|
11 %
|
7 %
|
16 %
|
8 %
|
Local, differing by region
|
14 %
|
16 %
|
12 %
|
33 %
|
12 %
|
Arctic, Nordic
|
19 %
|
21 %
|
16 %
|
32 %
|
18 %
|
Russian, Eastern
|
4 %
|
5 %
|
4 %
|
14 %
|
4 %
|
Wild food (herb, berries, reindeer)
|
16 %
|
20 %
|
11 %
|
34 %
|
14 %
|
Foraging/picking berries
|
8 %
|
9 %
|
6 %
|
19 %
|
7 %
|
% of respondents who agreed
|
Lähde: Matthew J. Stone & Steven Migacz. World Food Travel Association. 2016 Food Travel Monitor Finland Custom Questions. Portland, Oregon. 2016
Tuloksissa on eräs mielenkiintoinen seikka. Kiinalaiset ja intialaiset suhtautuvat suomalaiseen ruokaan toisia positiivisemmin, ja suomalainen ruoka on heille tunnetumpaa kuin muille. Tutkimuksessa mukana olleissa Euroopan maissa suomalainen ruoka ei näyttäydy tuttuna tai houkuttelevana.
Tutkimuksessa
kysyttiin myös mielipiteitä suomalaisen ruoan houkuttelevuudesta ruokakuvien
kera. Kuvissa oli: savustettu kala, poronkäristys perunamuusin ja puolukoiden
kera, marjapiirakka, kanelipullat, karjalanpiirakka, keitettyjä rapuja, grillimakkara,
lohikeitto ja kalakeitto. Kaikkien vastaajien mielestä kolme houkuttelevinta
ruokaa olivat savustettu kala, marjapiirakka ja kanelipullat, samaa mieltä
olivat myös kulinaariset matkailijat ja Suomessa käyneet matkailijat. Viimeksi
mainitut olivat Suomessa käydessään selvästikin syöneet poronkäristystä, ja
siihen oli tykästytty, sillä se nousi heillä sijalle 4. Kaikkien
vastaajaryhmien mielestä vähiten houkuttelevin oli karjalanpiirakka.
Tutkimustulokset
antavat yksiselitteisesti ymmärtää, että Suomi (tai Pohjoismaat) eivät
maailmalla ole tunnettuja, ainakaan ruokamatkailun näkökulmasta. Toisaalta, jos
matkailija on käynyt Suomessa, on siitä jäänyt hänelle suhteellisen hyvä
ruokamuisto. Suomen maabrändiä on edelleen vahvistettava ja siihen kytkettävä
entistä vahvemmin myös ruoka. Paikallisia ja alueellisia ruokamatkailukohteita
on nostettava esiin matkailuportaaleissa, ja niiden palvelutarjonta on
löydyttävä mobiilisti.
FoodTravelMonitor2016
-tutkimusraportti on tilattavissa www.worldfoodtravel.org
Videotallenne 27.6.2016 julkistustilaisuudesta.
Videotallenne 27.6.2016 julkistustilaisuudesta.
Yksittäisiä
tuloksia voi kysellä allekirjoittaneelta.
Suomen
tutkimusraportti löytyy MMM:n internet-sivuilta.
Teksti: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti