Lähiruokaohjelma

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Terveiset matkailuseminaarista!

VisitFinland järjesti vuotuisen matkailuseminaarinsa keskiviikkona, ja tilaisuus kokosi jälleen monisatapäisen joukon niin paikan päälle Finlandia-talolle kuin nettiyhteyksien kautta tilaisuutta seuranneita.






Tilaisuudessa käytiin lukuisten eri alustusten kautta läpi muun muassa matkailun globaaleja trendejä, matkailun tilaa Suomessa, päämarkkina-alueita, ja niiden matkailijoiden ominaispiirteitä ja odotuksia ja mielikuvia Suomesta.

Itse katselin esityksiä erityisesti "ruoka-silmälasein" ja suhteellisen hyvältä näytti! Teollisuusneuvos Ulla Hiekkanen-Mäkelä (TEM) korosti Suomen omaperäisyyden esille tuomista matkailun mahdollisuutena ja nosti laadukkaan suomalaisen ruoan osaksi matkailijan kokonaiselämystä. VisitFinlandin matkailujohtaja Paavo Virkkunen toi omassa puheenvuorossaan esiin, että ruoka ja ruokakulttuuri ovat matkailun kasvavin trendi, ja kohdemaan ruokakulttuuri ja -tarjonta muodostavat matkapäätöksen yhä useammin.

Ulf Sonntagin esityksen mukaan suomalainen ruoka ei näyttäydy saksalaisten mielikuvissa kovin houkuttelevalta. Myös Sergei Shkurov toi esiin, että venäläisten mielestä suomalaisen ruoan ja kulttuurin tarjontaa pidetään suppeana. Suomalainen ruoka kuitenkin kiinnostaa venäläisiä, sillä paikallinen ruokakulttuuri oli kuudenneksi internetistä haetuin termi Suomesta, ja paikallisia erikoisuuksia halutaan ostaa matkalla.

Päivän anti ruokasektorille kiteytetysti on ehkä se, että meillä on paljon mahdollisuuksia ja matkailijat ovat kiinnostuneet suomalaisesta ruoasta, erityisesti paikallisruoasta ja alueellisista erikoisuuksista. Niitä pitää matkailukohteissa olla tarjolla, ja niistä pitää olla internetin eri kanavissa tietoa vähintään englanniksi. Meidän kannattaa myös vahvemmin brändätä ruokakulttuuriamme maailmalla osana matkailun muuta markkinointia. Erityisesti laadukkaat valokuvat ovat tarpeen luotaessa kiinnostusta ruokaamme kohtaan.

Puheenvuoroista jäi myös mieleen se, että asiakkaan oma kulttuuri ja tavat pitää tuntea, ja palvelutuote muokata sen mukaan. Esimerkiksi kiinalaiset ovat uteliaita maistelemaan uusia makuja, ja suomalainen ruoka maistuu heille. Kiinalaisille on kuitenkin kerran päivässä oltava tarjolla heille tuttuja makuja ja kiinalaista ruokaa ml. riisi. Kiinalaisilla, ja varmasti yhä useammin myös muilla kansalaisuuksilla, palveluiden on oltava saavutettavissa "taskusta". Toisin sanoen heille älypuhelin on se käyttöliittymä, millä he toimivat niin tiedon haussa kuin esimerkiksi laskujen maksamisessa. Tämä kannattaa kaikkien toimialojen yritysten ottaa huomioon, ja mahdollistaa maksuvälineenä Kiinassa yleisemmin käytössä olevat mobiilitkin maksutavat. Toisaalta saksalaiset ovat perinteisempiä, ja esimerkiksi markkinoinnissa parhaita välineitä ovat kohdemaan ja majoituspaikkojen internet-sivujen lisäksi painetut esitteet, some-maailma ei heitä vielä ole tavoittanut.

Liisa Renfors VisitFinlandista kertoi heidän uudesta kv-markkinointiin suunnatusta MyStay-palvelusta, josta Suomesta kiinnostunut voi hakea eri hakuehdoin sopivia matkailukohteita. Yritykset voivat itse syöttää omia palvelutuotteitaan ao. portaaliin. Tuotteiden on täytettävä määritetyt kansainvälistymiskriteerit ja MyStay -kriteerit. Lähiruokaa tarjoavia yrityksiä ja ruokamatkailuyrityksiä kaivataan palveluun, tiedot on syötettävä 20.5.16 mennessä. Lisätietoa VisitFinlandista tai allekirjoittaneelta.

Päivän kaikki esitykset ovat nähtävissä VisitFinlandin sivuilta. Niissä on valtavasti hyvää tietoa, joka kannattaa käydä läpi, ja analysoida, miten tietoja voi hyödyntää omassa toiminnassaan ja palvelumuotoilussaan.


Teksti ja kuva: Kirsi Viljanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti