Maa- ja metsätalousministeriö teetti Ahaa Tutkimuspalvelun toteuttamana selvityksen suomalaisten käsityksistä kotimaisesta ruoasta ja sen tekijöistä. Selvityksen
mukaan suomalaisten arvostus suomalaista ruokaa kohtaan on vahvistunut. Suomalaisuus
on tärkeä valintaperuste kahdelle kuluttajalle kolmesta, ja sen merkitys on
hieman lisääntynyt edelliseen selvitykseen verrattuna. Yli 80% vastaajista piti
myös tärkeänä omavaraisuutta. Ruoan työllisyysvaikutusten huomioiminen on
noussut vahvasti edelliseen selvitykseen verrattuna. Tässä näkyy varmasti eri
toimijoiden kampanjat ja aluetalousvaikutusselvitykset, esimerkiksi Helsingin
yliopiston Ruralia-instituutin tutkimus. Julkinen keskustelu on varmasti
vaikuttanut myös siihen, että 66% haluaa tietää, mistä ruoan hinta muodostuu,
ja kelle ohjautuu ostoksen hinta. Toisaalta huolestuttavaa on, että 17%
ilmoitti, ettei heillä ole aikaa selvittää tuotteen kotimaisuutta.
Selvitys
osoittaa monilla mittareilla, että suomalaisuus on tärkeää ruokaostoksia
valitsevalle. Suomalaisia elintarvikkeita pidetään lähes joka suhteessa
huomattavasti parempina kuin vastaavia ulkomaisia. Suomalaisten tuotteiden
tuoreus, maukkaus, jäljitettävyys, lisäaineettomuus, terveellisyys ja kymmenen
muuta ominaisuutta arvioidaan ylivoimaisesti paremmiksi kuin ulkomaisten. Vain
hintamielikuva puhuu ulkomaisen elintarvikkeen ostamisen puolesta.
Kuluttajien
maksuvalmiutta ja hintajoustoa kysyttiin kahdeksan tuotteen ominaisuuden kohdalla.
Eniten maksuhalukkuutta löytyi lähiruoan osalta (väittämät: Pienen suomalaisen yrityksen valmistama, Omalla
paikkakunnalla valmistettu) ja suomalaisen ruoan ylipäätään
(väittämä: Suomalaisista raaka-aineista
valmistettu). Vähiten hintajoustoa löytyi suuren suomalaisen yrityksen
valmistaman ruoan ja perinteisen reseptin mukaan valmistetun ruoan osalta.
Ruoan
tekijöistä arvostetaan eniten maanviljelijöitä ja heidän ammattitaitoaan,
vastaajista 84% ilmoitti heidän työskentelevän hyvin tai melko taitavasti ja
paneutuen työhönsä. Myös pienten yritysten elintarvikealan työntekijät ovat
arvostettuja (82%). Sen sijaan mielikuva julkisten ruokapalveluiden ja suurten
yritysten työntekijöistä ei ole kovin hyvä. Myöskään pitkälle prosessoitu ruoka
ei houkuta.
Selvityksessä kysyttiin myös syömisen tapoja ja
erityisesti, miten ja missä tilanteissa ihmiset syövät yhdessä. Perheruokailun
merkitys on korkealla. Vastanneista perheellisistä puolet ruokailee perheenjäsenten kanssa päivittäin, ja neljä
viidestä ainakin useita kertoja viikossa. Myös työkavereiden kanssa yhdessä
ruokailu on yleistä: kaksi kolmasosaa syö aterian, ja saman verran kahvittelee
työkavereiden kanssa ainakin useita kertoja viikossa. Toisaalta perheenjäsenten
tai työkavereiden kanssa ei juurikaan kodin tai työajan ulkopuolella vietetä
aikaa yhteisen pöydän ääressä. Vastaajat kyllä toivoivat lisää yhdessä syömistä
niin perheen kuin ystävienkin kanssa. Yhdessä syömisen isoimmaksi esteeksi
mainittiin kiire, mutta myös oma luonteenpiirre (väittämä: olisin seurallisempi) ja huoli omasta ruoanlaittotaidosta
(väittämä: osaisin paremmin tehdä ruokaa)
nousivat esiin muita väittämiä enemmän.
Selvitys on rohkaiseva. Suomalaiset arvostavat oman
maansa ruokaa, ja pitävät tärkeinä meidän hyviä laatutekijöitä, joiden eteen on
ruokaketjumme tehnyt pitkään töitä. Lähiruokaan liittyvät ominaisuudet ovat
korkealla: pienimuotoisempi tuotanto, vähemmän prosessoitua, läheisyys,
paikallisuus. Lähiruokatoimijoilta toivon näiden ominaisuuksien nostamista
edelleenkin esiin, sillä ne selvästi kuluttajia koskevat ja kiinnostavat.
*****************************
Selvityksessä kartoitettiin
suomalaisten näkemyksiä suomalaisesta ruoasta, sen tekijöistä ja
syömistavoista. Selvitys on jatkoa tutkimuksille, jotka on toteutettu vuosina 2008, 2010
ja 2012. Osa kysymyksistä oli samoja vertailtavuuden vuoksi, osa taas uusia, ja
nykyhetkeä paremmin kuvaavia. Tutkimus toteutettiin
internet-kyselynä Taloustutkimus Oy:n nettipaneelissa. Lopullinen otoskoko oli
2015 henkilöä. ja vastaajat edustivat 18 – 65 -vuotiaita suomalaisia
valtakunnallisesti. Aineisto koottiin huhtikuussa 2016 ja tutkimuksen toteutti
ja tulokset analysoi Ahaa Tutkimuspalvelu.
Maa- ja metsätalousministeriön tiedote selvityksestä.
Selvitys löytyy maa- ja metsätalousministeriön sivuilta.
Selvitys löytyy maa- ja metsätalousministeriön sivuilta.
Tekstin
koonnut selvitysraportin pohjalta: Kirsi Viljanen
Kuvat: MMM:n kuva-arkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti