Lähiruokaohjelma

perjantai 28. elokuuta 2015

Herkkujen Suomi HoReCa- ja tukkuostajien ja lähiruokayritysten kohtaamispaikkana

Herkkujen Suomi -tapahtumassa järjestettiin perjantaina ennen varsinaisten messujen avaamista suljettu ammattilaistapahtuma, jonka tarkoituksena oli mahdollistaa lähiruokayritysten ja ruokaketjun muiden ammattilaisten kohtaaminen. Kutsuttuina olivat erityisesti tukkujen, kaupan ja ammattikeittiöiden sisäänostajia ja muita edustajia. Tilaisuus oli menestys, ja paikalle saapui satakunta ammattiostajaa niin yksityisistä kuin julkisista ammattikeittiöistä, kaupoista, tukuista ja alan oppilaitoksista. Tilaisuuteen saatiin käyttöön Syystober-tapahtuman teltta, johon yrityksillä oli mahdollisuus rakentaa oma esittelypisteensä. Ammattilaistapahtuman järjesti MMM:n ruokaketjurahoitusta saanut "Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä" -hanke, jota toteuttaa Turun yliopiston Brahea-keskus.

Ammattilaistapahtumaan oli vapaa pääsy kaikilla niillä yrityksillä, jotka olivat mukana Herkkujen Suomessa myyjinä. Mukaan tulivat seuraavat yritykset ja toimijat: Bosgårdin tila, Kal's Specialty Foods, Malmgård, Helsingin meijeriliike, Pampa Foods, Snafu, Laurea amk, Murtolan Hamppufarmi, Kainuu Country Food Oy, Suojärven suklaatila, A. Kastén, Hornan vapaa possu, Karelia á la Carte -verkosto, Lipa Oy, Porokylän leipomo, kirjailija Merja Koski/Onneks on lähiruokaa -kirja, Riihipuoti, Makuliha Oy, Vuohelan Herkku, Lapin Maria, Sataliha, Pitoapu Wanha Kuttula, Riipisen Riistaherkut, Leipomo J. Martin Oy, Mustila Viini Oy, Aurinkotarhat, Finnish Plant, Real Snacks Oy, Jukolan Juusto, Caminito, Riitan Herkku ky ja Ahvenkosken savu.

Ohessa kuvakerrontaa ammattilaistapahtumasta:



























 


Teltassa oli esillä myös tietoa aitojamakuja.fi -portaalista, lähiruoan saamisesta mukaan julkisiin elintarvikehankintoihin, Portaat Luomuun -ohjelmasta sekä lähiruokaohjelmasta.



Tapahtuman kävijöitä hellitiin ihanilla herkuilla, jotka oli koottu Herkkujen Suomessa mukana olleiden yritysten tarjonnasta.










Tapahtumasta saadut ensireaktiot niin esittelijäyritysten kuin ammattilaisostajienkin taholta ovat olleet kiitteleviä, ainoastaan tapahtuman lyhyys sai kritiikkiä osakseen. Yrityksille ja kävijöille tullaan tekemään tarkempi palautekysely, jonka tuloksia hyödynnetään hankkeen seuraavissa tilaisuuksissa.

Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti