Vanhoista
suomalaisista juhlista kekri on yksi pitkään hiljaiseloon vaipuneista
juhlapyhistä. Kekrihän (jota on kutsuttu muun muassa myös sanoilla keyri,
köyri, köyry) oli vanhaan pakanalliseen ja muinaiseen maanviljelyskulttuurin
ajankulkuun liittyvä sadonkorjuun juhla, jonka ajankohta vaihteli vuosien ja
satojen valmistumisen mukaan. Kekrin aikana on pidetty viikkoja, jotka alkoivat
mikkelinpäivästä ja päättyivät pyhäinpäivään. Kekri koitti kun peltojen ja
kasvimaiden sadot olivat korjattu laariin ja maakuoppiin, karja saatettu
sisätiloihin ja syysteurastukset tehty. Kekrin aikoihin ajettiin karja
markkinoille vaihtamaan isäntää, samoin tilan palkollisten työvuosi oli
tuolloin katkolla.
Kekrissä vuoden
tuottoa juhlittiin ja kiitettiin uuden sadon antimilla ja juomilla. Juhla
pidettiin perinteisesti ympäröivän yhteisön kanssa ja siihen liittyi
tarinointia, riittejä ja erilaisia seremonioita, joilla kaikilla pyrittiin
turvaamaan hyvä seuraava satovuosi. Kekri-aterialle "kutsuttiin" myös
suvun vainajat, joita muisteltiin ja joille katettiin oma, usein lammaspaistia
sisältävä kulhonsa. Kekri ei kuitenkaan ollut varsinainen vainajien pyhä,
vaikka näin usein uskotaan.
Kekriin liittyi myös
oma pukkinsa, Kekri-pukki, joka serkkunsa Nuutin tavoin kiersi taloissa ryypyn
ja nisun toivossa hassutellen ja hyvämielisiä kepposia tehden. Eri puolilla
Suomea Kekri-pukista on ollut omia variaatioitaan ja nimiään - kekrittärillä,
köyrihönttämöillä ja köyripukeilla tarkoitetaankin samaa asiaa. Kekriä
pidettiin muinaisuskonnossa eritoten karjan suojelijana, joten turkkeihin
pukeutunut Kekri-pukki symboloi myös karjan hengetärtä.
Kekri oli myös
muinaiseen ajankiertoon liittyvä vuodenvaihteen aika, jolloin kekrin ajankohta
oli erityisesti loka-marraskuun vaihde. Useilla paikoilla poltettiin
kekri-tulia, joiden ympärillä tanssittiin ja kiitettiin menneestä vuodesta. Tulien
sammuessa juhlaväelle tuli kuitenkin kiire, sillä vuosi oli juuri vaihtumassa
ja viimeiseksi kotiin ehtineelle enteiltiin epäonnea. Vielä nykyäänkin monilla
paikkakunnilla poltetaan kekritulia, joista kuuluisin lienee Kajaaniin
vuosittain oljista rakennettava iso kekri-pukki - ja joka lähes poikkeuksetta
yritetään polttaa ennen aikojaan innokkaiden pikkupyromaanien toimesta.
Kekrin vietto hiipui
vakavamielisen kirkon painostuksesta, samoin maatalousyhteiskunnan muuttuessa
yhä kaupungistuneemmaksi. Kekrin tapoja siirtyi kuitenkin pikkuhiljaa niin
pyhäinpäivään, jouluun kuin uuteenvuoteenkin. Harva muistaa, että kekri on myös
meillä yleistyneen halloween-juhlan taustalla, joka rantautui kekrinä
Amerikkaan alunperin irlantilaisten maahanmuuttajien myötä, sai siellä nykyisen
kurpitsa- ja hirviöjuhlan luonteensa ja levisi 1990-luvulla meille Suomeenkin.
Halloween ei kuitenkaan koskaan ole kunnolla iskostunut meidän
juhlaperinteeseemme, sillä se tuntuu olevan liian kaupallinen, keinotekoinen ja
pintakultainen omaan kulttuuriimme. Olisiko kekrillä tässä uusi mahdollisuus
nimenomaan uudistuneena sadonkorjuun juhlana?
Talonpoikaiskulttuurisäätiö on jo vuosia tehnyt hyvää työtä kekriperinteen elvyttämiseksi maassamme. Ympäri Suomea tuleekin viestejä eri tavoin järjestetyistä kekri-/sadonkorjuujuhlista: oman perheen tai ystäväpiirin kesken järjestetyistä pienimuotoisemmista juhlista aina isompiin, koko yhteisön yhteen kokoaviin, syksyn sadon ja lähituotteiden makuja ylistäviin juhliin.
Tänäkin vuonna on
vielä hyvää aikaa järjestää omat kekrikemut. Katetaan pöytään oman maan (tai
parvekelaatikon tai toriostosten) antimia, kutsutaan ystävät pöydän ääreen ja
nautitaan päättyneen satokauden tuotannosta ja kotimaisista, juurevista
mauista!
Ideoita onnistuneen
Kekrin viettoon löydät www.kekri.fi –sivustolta.
Teksti: Kirsi
Viljanen
Kuva, punajuuri:
Kotimaiset Kasvikset ry/Teppo Johansson
Kuva, sienet ym:
SRE-kuva-arkisto/Jaakko Martikainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti