Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä (YTR) järjesti
”Paikallisuus ja innovaatiot maaseutuyrittäjyyden mahdollisuutena” –seminaarin
3.2.15 Helsingissä. Tilaisuuden tarkoituksena oli nostaa hyviä
yritysesimerkkejä Suomen maaseudulta ja pohtia yrittäjyyden mahdollisuuksia ja
toiminnan esteitä.
Tilaisuuden avannut YTR:n puheenjohtaja, maa- ja
metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio korosti, että
maaseutu on mahdollisuus. -Mahdollisuudet pitää vain osata hyödyntää. Suomalaiset
rakastavat maaseutua ja sitä arvostetaan. Se on elävää, dynaamista aluetta ja sen
elinvoimaan ja yrittäjyyteen kannattaa satsata. Pitää löytää ne keinot, joilla
toimintaedellytyksiä voidaan edistää, hän peräsi.
Husu-Kallio totesi, että kuluttajat kaipaavat
lähiruokaa, ja sillä sektorilla on menty eteenpäin. -Maakunnissa kiertäessä
huomaa, että todella paljon on kuitenkin vielä tekemistä ketjujen
rakentamisessa ja yhteistyössä. Herätkää siellä maaseudulla, ja tehkää
yhteistyötä, peräsi Husu-Kallio. Hän korosti biotalouden merkitystä: se tulee
olemaan hyvin monipuolisella tavalla vahvuus tulevaisuudessa. Eikä pelkästään
vain perinteisen agrobiotalouden ja metsäteollisuuden näkökulmasta vaan sen
kaikista hyödyntämisnäkökulmista: sininen biotalous, hyvinvointi ja muut
kysymykset tulevat nousemaan. Biotalouden toimivuudesta on pidettävä huolta,
hän muistutti. ”Luonto ja siihen liittyvä hyvinvointi, sekä matkailu tulevat
olemaan merkittäviä ja niissä on paljon tekemistä. Yhteistyötä tarvitaan,
markkinointia tarvitaan, yksin ei pärjätä”, muistutti Husu-Kallio. Hän peräsi
myös vahvaa osaamista kaikilta yrittäjiltä.
Maakuntajohtaja Asko Peltola Etelä-Pohjanmaalta
kertoi maakuntansa vahvuuksista: yrittäjyyden perinteet, asenteet ja ilmapiiri
ovat vahvoja, mutta uudenlainen tuotanto ja dynamiikka vielä heikkoja. Peltola
kuvasi alueensa yrittäjyyttä seuraavasti: ”Hiki on ahkeruuden mittari: kun
saadaan aikaan jotain konkreettista, se on yrittäjyyttä, mutta uudenlainen
softan tuotanto on vieraampaa”. Peltola korosti, että yrittäjyyden
edistämisessä yleiset edellytykset (kasvatus, kannusteet, lainsäädäntö,
riskinottokyky) pitää olla kunnossa. Myös rahoitusta tarvitaan: maaseutuohjelma
merkittävä maaseutuyrittäjyyden kannalta. -Puhutaan positiivisesti maaseudusta,
nostetaan esiin hyviä esimerkkejä onnistuneista maaseutuyrityksistä, esikuvia
tarvitaan, kannusti Peltola. Positiivinen puhe vahvistaa mielikuvia ja
tulevaisuuden uskoa. Kukin meistä on kannustaja ja kasvattaja, hän muistutti.
Tervon kunnanjohtaja Petteri Ristikangas toi esiin,
että julkisessa poliittisessa puheessa puhutaan lähinnä sote-uudistuksesta,
yrittäjyydestä ei tunnu puhuvan kukaan. Hän myös kertoi, miten kunta voi olla yrittäjyyden
edistäjä maanhankinnan, maankäytön suunnittelun sekä perusinfrastruktuurin
rakentamisen ja ylläpidon kautta. Hän korosti myös toimivien lentoyhteyksien
merkitystä yritysten toimintaedellytystenperusjalkana. Ristikangas kertoi
Tervon elinkeinopoliittisista toimista. Tervo on tukenut yrittäjyyttä muun
muassa hankkimalla maata ja koskia yrittäjien käyttöön. Kunta on myös
investoinut kolme rata-aluetta, joita muun muassa BMW ja Valtra hyödyntävät testiratoina,
ja joiden asiakkaat hyödyttävät kunnan muita yrityksiä. Ristikangas nosti esiin
yhteisöllisyyden vahvistamisen erittäin merkittäväksi teemaksi alueen
yrittäjyyden kehittämisessä: yksikin asiaa vastustava voi tehdä hallaa
yrittäjyydelle pitkäksi aikaa, siksi kaikki pitää saada asialle myönteiseksi,
hän muistutti. -Kun yhdistetään etelä-pohjanmaalainen yrittäjyys ja savolainen
oveluus, saadaan vaikka mitä aikaiseksi. Itsetunto pitää saada kuntoon, siihen
kaivataan kannustusta. Suomenniemellä on lopetettava myös ruikuttaminen,
Ristikangas muistutti.
Jan Westman Deli-Tukku Oy:stä kertoi Raaseporissa
sijaitsevasta lähiruokaan keskittyvästä myymälästä, joka toimii myös
ravintolana ja tapahtumien järjestämispaikkana. Yritys on käynnistänyt myös
lähiruokaan liittyvien pienseminaarien sarjan lähiruoan tunnettavuuden ja
arvostuksen nostamiseksi.
Mika Paananen Suomen
Kotihoitotekniikka KOHOTE Oy:stä kertoi uusista tietoteknisistä
ratkaisuista, joilla voidaan tukea vanhusten kotona asumista mahdollisimman
pitkään. Ratkaisuilla voidaan luoda myös uudenlaista yhteisöllisyyttä.
Tietotekniikan pitää olla niin yksinkertaista, että Pihtiputaan mummokin osaa
sitä käyttää, Paananen muistutti. Hän toi myös esiin väestön ikääntymisestä
johtuvien kotihoitoon liittyvien palvelujen markkinoiden valtavasta potentiaalista
tulevaisuudessa.
Yrittäjä Mika Silajärvi (Panimo Hiisi) kertoi
pienpanimotoiminnasta ja kiertotalouden edistämisestä yrityksessään. -Lähivuosina
kaikki mikä voidaan suuhun laittaa, on ollut lähituotantona trendikästä, ja
sitä myötä pienpanimoiden tunnettuus ja kannattavuus on myös noussut, hän
totesi ja viittasi lähiruoan suosion vaikutukseen myös pienpanimotoimintaan.
Oluttuotanto on biotaloutta parhaimmillaan: kotimaista ohraa hyödynnetään
mallastukseen ja käytetty mallas eli mäski voidaan käyttää monin keinoin mm.
rehuna. Maatiloille menee kuitenkin yhä vähemmän mäskiä vaan se käytetään
enenevässä määrin biokaasun tuotannossa. Biokaasua edelleen jalostetaan
liikennekaasuksi, joten ohra taipuu moneksi! Oluen tuottaminen on hyvin
energiaintensitiivistä, eniten energiaa menee raaka-aineiden ja pakkausten
kuljettamiseen. Yritys onkin pystynyt hyödyntämään omaa, ennen jätteeksi
miellettyä raaka-ainetta omien kulkuneuvojensa tankkaamiseen ja tätäkin kautta he
ovat pystyneet vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Mäskiä voidaan
myös kuivata ja puristaa polttojakeiksi.
Keskustelussa nousi esiin muun muassa se, että maaseudun
yrityksiä ei tunnisteta valtakunnan tai aluetason elinkeinopolitiikassa.
Virkamiesten ja kehittäjien pitäisi paremmin ymmärtää se rooli, mikä itse
yrittäjillä on alueen elinkeino- ja yrittäjäpolitiikassa. Tarvitaan ”asennon
uudelleen ottamista”; tämä vaatii myös yrittäjiltä uudenlaista otetta
yrittäjyyden esiintuontiin. Yritysten tulisi myös itse osata brändätä
yritystään ja tuotteitaan kertomalla esimerkiksi tuotantotapojen vaikutuksista
ilmastoon, miten yritys hyödyntää kiertotaloutta, mistä tuote on saanut
juurensa. Yhteenvetona voisi todeta, että kaiken kaikkiaan ”lähi” on vakavasti
otettava, lisäarvoa tuottava ja monelle toimialalle kilpailuetua tuova globalisaation
vaikutusten täydentäjänä ja vastaiskuna paikallistalouksien vahvistamisessa.
Lisää tilaisuudesta: kts.maaseutupolitiikan blogi.
Teksti:Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti