Farmari-näyttely on kolmannen messupäivän aamuun mennessä 42 000 kävijää. Nähtävää riittääkin yli 500 näytteilleasettajan toimesta. Messuorganisaatio on valjastanut mm. 2 000 talkoolaista pyörittämään messualueen ravintoloita ja kahvioita, hatunnoston arvoinen asia, sillä kesäkuumalla kökkätyö ja valtava työmäärä tiskien takana on todellista urakointia!
Ruokaprovinssissa kun ollaan niin se näkyy myös messuilla. Ruokaprovinssikatu kokoaa yhteen lähiruoan ja muiden kotimaisten herkkujen tarjoajat ja kävijät saavat varmasti kukin omaan makumaailmaansa sovivaa purtavaa. Ja mukavasti alueella näkyy myös alueen ruokakulttuuri: esimerkiksi Kropsulan osastolla tarjolla on maistuvaa kropsua Sedussa kehitetyssä annospakkauksessa. Lisää tällaista ruokaperinnettä hyödyntävää tapahtumaruokailun kehittämistä, nykypäivään modernisoituna totta kai!
Toisen päivän Ruokaprovinssin grillaushaastatteluissa ja MMM:n tietoiskulavoilla keskusteltiin erityisesti lähiruoasta. Alkuperä puhuttaa ja lyhyempiä, jäljitettäviä ketjuja kaipaa yhä useampi. Farmarin messuisäntä Simo Ralli kävi myös torstaina grillausosastollamme haastateltavana ja samalla antoi esimakua Farmarin katulavalla lauantaina olevasta Elonkerjuun keikasta.
Omassa sisäosastollamme olleessa lavakeskustelussa lähiruoasta yhdessä MTK:n toiminnanjohtajan Antti Sahin kanssa korostin, että lähiruoan maineella ei saa ratsastaa ja käyttää sen positiivista mielikuvaa väärin kuluttajaa harhauttavasti. Näilläkin messuilla pääsin vastaamaan lehti- ja radiohaastatteluissa Pohjois-Karjalassa lanseeratusta merkistä, jonka kuluttajat mieltävät lähiruokamerkiksi, mutta jonka kriteeristössä ei oteta ainakaan tällä hetkellä mitään kantaa tuotteen raaka-aineiden alkuperään. Ja kun ao. merkin saaneissa tuotteissa osassa käytetään nyt ulkomaista pääraaka-ainetta, niin kohu on valmis ja asiasta kanneltu viranomaisille. Oma vahva viestini on, että pidetään yhdessä lähiruoan maineesta kiinni, ja lähiruoaksi sanottaisiin vain oman maakunnan, sen omista raaka-aineista tuotettuja tuotteita.
Sahi omassa puheenvuorossaan toi esiin, että alkutuotanto ja sen jalostus ja markkinointi ovat nyt murroksessa, ja että perinteisen vahvan sopimustuotantomallin rakennetaan ja tarvitaan erilaisia uusia malleja. Tämä oli kannustava puheenvuoro tuottajille ja antoi signaaleja uudenlaisten toimintatapojen kehittämiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti