Maa- ja metsätalousministeriö tilasi Kantar TNS:lta
Maatilojen kehitysnäkymät 2027 –tutkimuksen, jossa oli myös omat osionsa
maatilojen suoramyyntiin, lähiruokatoimintaan sekä luomuun liittyen.
Tutkimuksen mukaan noin 3 300 maatilaa harjoittaa
suoramyyntiä, määrä on parissa vuodessa kasvanut noin 300 tilalla. Luomukasvitiloilla suoraan myynti
on selvästi yleisempää verrattuna tavanomaisiin tiloihin, sillä joka kuudes
tila, jolla on kasvintuotanto luomussa harjoittaa suoramyyntiä, kun kaikista
maatiloista vain 7 prosenttia. Luomukotieläintiloilla suoramyynti on vielä
yleisempää, noin joka kolmas luomukotieläintila harjoittaa tilan omien
tuotteiden suoramyyntiä (kaikista kotieläintiloista noin joka seitsemäs).
Tuotantosuunnittain eniten suoraan kuluttajille myydään
lampaan lihaa, sitten vihanneksia, marjoja ja juureksia sekä perunoita ja kananmunia. Suoramyynnistä
saatavien tulojen osuus maatalouden myyntituloista oli lähes puolella tiloista
alle 10%.
Suoramyyntitulojen merkitys on kotieläintiloista suurin
lammastiloilla. Eniten suoramyyntiä harjoitetaan Ahvenanmaalla, Lapissa ja Kainuussa.
Tulevaisuudessa suoramyyntiosuuden ennakoidaan kasvavan erityisesti
Ahvenanmaalla, Lapissa ja Uudellamaalla.
Yrittäjäominaisuuksien osalta suoramyyntiä harjoittavat tilat ovat
muita tiloja yrittäjähenkisempiä.
Maatiloista noin 800 tilaa harjoitti tuotteiden jatkojalostusta
vuonna 2019. Jatkojalostusinvestointeja eniten rajoittavaksi tekijäksi
katsottiin tuotannon heikko kannattavuus sekä epävarmuus tulevasta.
Suoramyyntitiloilla koulutusta on hankittu muita tiloja enemmän. Suoramyyntiä
harjoittavilla tiloilla tuleviksi koulutustarpeiksi nostettiin talousasiat,
tilan kokonaisuuden johtaminen, markkinointi, energia-asiat ja
elintarvikelainsäädäntö. Kehittämistarpeissa esiin nousee myös suoramyyntiin
liittyvä osaaminen.
Maatilojen
kehitysnäkymät 2027 - Lähiruokapalvelut ja suoramyynti –raportin voit lukea
tästä.
Yhteenvetoteksti ja kuva: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti