Kasvispainotteisuuden ennustetaan kasvavan entisestään. Kuva: MMM/kuvapankki |
Vuoden vaihteen lähestymisen huomaa muun muassa siitä, että erilaiset
tahot julkaisevat omia ennusteitaan seuraavan vuoden trendeistä.
Mintel perustelee oman ennusteensa ruokamaailman muutoksella ja
kuluttajien epäluottamuksella nykyistä skandaalien ryydittämää ruokajärjestelmää
kohtaan. Mintelin lähtökohtana on ruokaketjun yhä laajempi läpinäkyvyys ja
jäljitettävyys, jolla tavoitellaan kuluttajien uutta luottamusta. Mintel nostaa
esiin myös kuluttajien hyvinvoinnin ja terveelliset elintarvikkeet ja pitkälle
räätälöidyt erikoistuotteet. Ruokajärjestelmää haastavat yhä useammat
jakelukanavat sekä ketjun digitalisoituminen. Mintel myös ennustaa, että
perinteistä ruoantuotantoa tulee jo ensi vuonna haastamaan keinotekoinen,
laboratorioissa ym. kasvatettava ruoka. Ruoan tulee olla myös yllätyksellistä
(ml. rakenne), ja vastata vastuullisuuden (puhtaus, lisäaineettomuus,
ympäristö- ja eettiset kysymykset) haasteisiin.
Innova Market Insightsin trendiraporttiin viittaa useampikin taho ja
esimerkiksi Forbes teki raportista ison artikkelin. Innovan trendeistä ykkönen
on mindfullness, jolla tarkoitetaan ruoan monia merkityksiä ihmisille: ruoan
halutaan olla ymmärrettävää ja merkityksellistä, siihen ei haluta lisäaineita, ja esimerkiksi eettisyyden
pitää näkyä pakkauksissa ja pakkausmerkinnöissä. Ruoalta odotetaan nautintoa,
mutta kevyemmin kuin ennen ja vanhoja prosessointimenetelmiä, kuten fermentointi,
arvostetaan. Kiertotalouteen mukaan lukien ruokahävikin pienentäminen ja koko
ruhon hyödynnys kiinnitetään huomiota ja kahvia ja teetä käytetään
monipuolisesti.
Yhdysvaltalainen National Restaurant Association julkaisee oman ennusteensa vuosittain. Isoja muutoksia edellisten vuosien raportteihin ei ole, vaan hyperpaikallisten konseptien (ravintola kasvattaa omia raaka-aineitaan), luonnollisten, free from/clean -tuotteiden, paikallisruoan, kasvispainotteisuuden ja ympäristöystävällisyyden uskotaan jatkossakin olevan isoja trendejä.
Samoilla linjoilla on We are groupin Anders Westerholm, joka toteaa aitouden, vastuullisuuden ja elämyksellisyyden olevan vahvoilla ravintolamaailmassa tulevaisuudessa, kts. artikkeli tästä.
Luomumarkkinoiden suunnannäyttäjänä toimiva Whole Foods -jättikauppaketju ennusti omassa raportissaan muun muassa kukkien esiinmarssin, jauheiden, sienten, jälijitettävyyden ja kasvisperäisyyden leimaavan vuotta 2018.
Myös Kesko on julkaissut oman Ruokailmiöt 2018 -raporttinsa, jonka mukaan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja ruoan vaikutukset omaan kehoon on yhä useammin ruokavalintojen taustalla. Hyvinvointia haetaan muun muassa luomukananmunista ja marjoista sekä ohrasta. Siirtyminen kohti yksilöllisempiä täsmäruokavalioita jatkuu, mutta yhä enemmän nautinnollisuutta ja elämyksiä tavoitellen. Välipalaistuminen jatkuu ja keitoille ja juomille - sekä näiden yhdistelmille - ennustetaan kasvua.
Ennusteiden listaa voisi jatkaa suht' loputtomiin, sisältöjen vaihdellen vähän tekijästä ja katsantokannasta riippuen. Pääsääntöisesti niissä on kuitenkin paljon samoja elementtejä: vastuullisuus, ruokavalioiden yksilöllistyminen, hyvinvointi, pyrkimys luonnollisiin raaka-aineisiin, hyvinvointi, terveys. Meidän suomalaisilla elintarvikealan yrityksillä on kaikki edellytykset löytää näistä innovoinnin kohteita ja uusia tuotekehityksen paikkoja.
Tekstin eri lähteistä koonnut: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti