Berliinissä Saksassa käynnistyy perjantaina 20.1.2017
maailman suurimmat maatalous-, ruoka- ja puutarha-alan messut, jotka
järjestetään nyt 82. kerran. Suomi osallistuu messuille maa- ja metsätalousministeriön
päävastuulla olevalla upealla maapaviljongilla.
Suomi on osallistunut Grüne Woche -messuille aiemmin
2008, lisäksi Suomella oli pieni osasto vuonna 2016. Tämän vuoden Suomen maapaviljongin
syntysanat lausui ministeri Kimmo Tiilikainen vieraillessaan viime vuonna
osastollamme todeten, että Suomen juhliessa 100 itsenäisyyden vuottaan tulee
Suomen näkyä isosti myös vuoden 2017 Grüne Wochella.
Kuva: MMM:n kuva-arkisto |
Vuoden 2016 messujen paluurahti ei tainnut olla edes
saapunut Suomeen, kun ensimmäisiä viestejä seuraavan vuoden osastosta alettiin lähettää
eri toimijoiden välillä. Helmikuussa pidetyssä palaverissa käytiin läpi
kokemuksia juuri loppuneilta messuilta, ja hahmotettiin eri toimijoiden
kiinnostusta lähteä rakentamaan uutta osastoa tälle vuodelle. Keskeistä oli
yhteisymmärrys siitä, että osaston kokoon juoksemiseen tarvitaan todellakin
aikaa ja eri osapuolten resursseja.
Rattaat alkoivatkin pyöriä vinhaa vauhtia, ja
huhtikuussa olimme saaneet osaston toteuttamiseen ja rahoittajiksi yhteistyökumppaneiksi
VisitFinlandin, Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliiton ja FinPron
FoodFromFinland -ohjelman. Huhtikuussa pääsimme konkreettisesti myös eteenpäin
saadessamme kumppaneiksemme messuosaston koordinoinnista ja yritysten
rekrytoinnista vastaavan FennoPromo Oy:n ja messurakenteiden suunnittelusta
vastaavan MesseForumin. Jo silloin meille oli selvää, että haluamme osastolla
myös tarjota ihania suomalaisia herkkuja, ja teimme kokkiyhteistyöstä
sopimuksen Suomen ruokalähettilään Kim Palhusin / Tarinapata Oy kanssa.
Alun perin suunnittelimme 150 neliön osastoa, mutta
nälkä kasvoi syödessä ja lopulta toukokuussa varasimme 220 neliön osaston.
Samaan aikaan meillä oli jo ensimmäiset osaston layoutit edessämme. Toukokuussa
julkaisimme ensimmäisiä artikkeleita tulevasta osastosta ja keräsimme kukin
tahoillamme yhteystietoja niistä yrityksistä, joille näytteilleasettajakutsun voisi lähettää. Kesäkuun alussa aloitettiin yritysten
rekrytointi ja kutsulistalla oli yli 100 yritystä, lisäksi kukin toimija
välitti kutsua eteenpäin omissa verkostoissaan.
Juhannukseen mennessä olimme saaneet kokoon
yritysten perusjoukon, joka vielä myöhemmin täydentyi muutamalla yrityksellä.
Saimme mukaan tiimiimme myös TeamBlue Oy:n, joka lähti suunnittelemaan osastolle
toteutettavaa FinnBar -kauppaa ja Lammin Sahdin Pekka Kääriäisen, joka otti
alkoholivalmistajien yhteistyön vastuulleen.
Kesälomien jälkeen osaston konkreettinen
valmistelutyö tiivistyi ja osaston design-suunnittelijaksi valittiin
Sisustusarkkitehdit Fyra Oy. Kesällä aloitimme suunnittelun yhteistyöstä
saksalaisen lehdistön ja muun median kanssa ml. syyskuun lopussa toteutunut
toimittajavierailu Suomeen.
Syyskuun alkupuolen kokouksessa teimme lopulliset
ratkaisut mukaan lähtevistä yrityksistä ja osaston paikkamaksuista. Syyskuussa
saimme myös tarjoukset hotellikiintiöistä sekä lehti-ilmoituksesta
laajalevikkiseen elintarvikealan Lebensmittel Zeitung -lehteen ja teimme
viestintäsuunnitelman. Rahtiasioista vastaavaksi sovittiin CHS.
Välillä kokouksissa hahmoteltiin sijoittumisjärjestystä kunnon vanhanajan fläppitaululle... |
Syyskuun lopulla saimme Fyralta ensimmäiset pohja-
ja konseptiluonnokset osastosta ja lokakuussa suunnitelmat täsmentyivät
havainnekuviksi. 24.-25.10.16 Fennopromo järjesti näytteilleasettajille
koulutuksen, jossa käytiin läpi konkreettisia messuihin liittyviä kysymyksiä
ja aloimme pohtia yhtenäistä ilmettä (asut ja asusteet ym.) sekä osastolla
jaettavia materiaaleja. Osastolle tulevien henkilöiden tietoja alettiin
kerätä näytteilleasettajakorttien tilaamista varten. Osaston avajaisten
suunnittelu käynnistyi, ja viestit liittyen tarvittaviin astia- ym. määriin vaihtuivat
tiuhaan tahtiin.
Marraskuussa FennoPromo järjesti mukaan lähteville
yrityksille loistavan markkinointityöpajan, jossa käytiin läpi niitä
tavoitteita, miksi Grüne Wochelle lähdetään, ja miten parhaiten onnistutaan
tuomaan omaa yritystään tuotteineen esiin valtavan isossa tapahtumassa.
Yrityksiltä ja muilta toimijoilta kerättiin tiedot messukatalogia varten.
Osastolle sijoitettavaan infopöytään yritimme saada mukaan ruoka-alan
järjestöjä siinä kuitenkaan onnistumatta. Teimme myös tiiviisti töitä osastolle
tulevien seinäpintojen ja jaettavien materiaalien kuvamateriaalien valinnassa.
Osaston mallinnuskuvat saimme kuun lopussa.
Joulukuu olikin sitten tiivistä viimeistelyn aikaa.
Osastojen lopulliset kuva- ja tekstivalinnat, mallinnuskuvat,
näytteilleasettajille tulevien paitojen ja jaettavien korttien suunnittelu,
rahdin suunnittelu ja ohjeistus, osaston esiintyjien sopimukset, messuista
kertovien nettisivujen tekstit, jääkaappien, sähkön ja muun tarvittavan infran
tilaukset, suomalaisten toimittajien matkan järjestelyt, ilmoitus Lebensmittel
Zeitung -lehteen, maistatuksiin ym. liittyvien juridisten kysymysten
selvittely, aikataulujen täsmentäminen ja Suomessa järjestettävän
mediatilaisuuden suunnittelu värittivät yhteistyötiimimme työpäiviä.
Vuoden vaihduttua ja messujen alun lähestyessä lujaa
vauhtia pääosa valmisteluista on takana. Näytteilleasettajakortit on postitettu
osastolle tuleville, ja messujen rahti on jo matkalla Saksaa kohti. Tiistaina
10.1. järjestettiin ministeri Tiilikaisen tiedotustilaisuus, jossa esiteltiin
Suomen maapaviljongin tavoitteita ja mukaan tulevia yrityksiä.
Koska messutapahtumat eivät ihan sitä ydintehtävääni
ole, on kulunut vuosi ollut mielenkiintoinen. Olen oppinut paljon uutta niistä
moninaisista asioista, joita messuille tarvitaan, mutta joita messukävijä ei
koskaan huomaa - kuten kattotrussien kantavuus tai sähköjohtojen pituus. Olen
tutustunut uusiin ihmisiin ja tuotteisiin ja saanut uusia tärkeitä
kontakteja. Olen kiitollinen, että messuosastoa on ollut suunnittelemassa ja
toteuttamassa todella monipuolinen yhteistyöverkosto, jonka osapuolet
täydentävät toinen toisiaan ja joka on todellakin ollut sitoutunut yhteiseen
tavoitteiseen saada aikaan mahtava maapaviljonki. Erityiskiitos jo tässä
vaiheessa FennoPromon Eeva-Liisalle, jolle mikään asia ei ole ollut mahdoton
selvittää ja joka yhdessä Jukka-Pekan kanssa on luotsannut kaikki
valmiiksi messuille lähtöön! Kiitos myös Messeforumin Artolle, joka varmistaa,
että Berliiniin saapuvia on odottamassa valmiiksi rakennettuna upea Fyran
suunnittelema osasto.
Toivotan teidät kaikki tervetulleiksi Berliiniin tutustumaan
Suomen maapaviljonkiin nro 106 hallissa 8.2.!! Osastollamme on pe 20.1. avajaisten lisäksi Kim Palhusin keittiönäytöksiä ja maistiaisia, digihaitaristi Netta Slogin ja digikanteleen soittajan Emilia Piipposen esityksiä ja Joulupukki - totta kai!
MMM:n Grüne
Woche -sivu: http://www.mmm.fi/igw
Mediaosumia tiedotustilaisuudesta 10.1.17:
Maaseudun Tulevaisuus, Aamulehti, Karjalainen, Viisi Tähteä,
Biotalous -blogissa Puukarin Pysäkin ja messujen esittelyä.
Biotalous -blogissa Puukarin Pysäkin ja messujen esittelyä.
Teksti: Kirsi Viljanen
Kuvat: Kirsi Viljanen (ellei toisin mainita)
ps. tämä kirjoitus kuvaa prosessinomaisesti, miten messuvalmistelut etenivät verkostossamme - se ei ole siis kuvaus vain siitä, mitä minä tai me muut täällä MMM:ssä teimme, vaan mitä verkostomme sai aikaan!
ps. tämä kirjoitus kuvaa prosessinomaisesti, miten messuvalmistelut etenivät verkostossamme - se ei ole siis kuvaus vain siitä, mitä minä tai me muut täällä MMM:ssä teimme, vaan mitä verkostomme sai aikaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti