Vuoden vaihtuessa mediassa on ollut esillä erilaisia vuotta
2016 - tai pidemmälle ajalle - katsovia trendikatsauksia, myös ruuasta.
Trendilistauksia ovat antaneet yksittäiset henkilöt (bloggareita,
keittiömestareita, toimittajia ym.) tai niitä on julkaistu erilaisiin
selvityksiin pohjautuen. Tässä muutamia silmiin osuneita arvauksia ruokatrendeistä ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksista.
Iltasanomien Leeni Hoimela nosti trendien kärkeen
palkokasvien käytön, oikean ruokajärjestyksen sekä terveellisyyden, paikallisuuden,
puhtauden ja helppouden. Iltalehden Heljä Salonen perusti oman artikkelinsa
yhdysvaltalaisen Technomicin raporttiin, jonka mukaan etninen tulisuus,
pyörykät ja makkarat sekä vajaakäytettyjen kalojen ja vähempiarvoisten
ruhonosien käyttö ovat nousussa. Myös paikallisuus mainitaan erikseen. Forbesin sivuilla on selvityksestä katsottavissa mukava 5-minuuttinen video. Anni Erkko kuvasi Kauppalehden artikkelissaan Option selvitystä tärkeimmistä ruokapöytäämme vaikuttavista muutoksista. Trendeiksi on listattu enemmän kuluttajakäyttäytymiseen kuin itse raaka-aineisiin ja ruokiin liittyviä asioita: ruoan kulutuksen kasvun pysähtyminen, ruoan laadun korostuminen, ostoksilla käynnin harventuminen jne.
Mari Moilanen Jotain maukasta -ruokablogissaan ennusti muun
muassa mehustamisen, pitkään kypsyvien ruokien ja itse tekemisen olevan se
vuoden 2016 juttu. Soppa365 oli tehnyt oman koosteensa, jossa ensimmäiseksi
nostetaan halpojen ruhonosien uudelleennousu.
Australian MasterChef-tuomari Matt Preston nosti tämän
vuoden linjoiksi esiin muun muassa tulella valmistamisen,
ympäristöystävällisyyden ja perusasioihin, kuten ravintoloiden itse valmistamat
kastikkeet, palaamisen. Harmittavasti tämän tv-maailman guru ignooraa pohjoisen
keittiön… Toisaalta kun Google-haun perusteella tutkii linkkejä, on tämän
vuoden nouseviksi ennustettuja etnisiä keittiöitä varmasti yhtä monta kuin on
haastateltujakin…
Daphne Kasriel-Alexanderin kokoamassa Top 10 Global Consumer Trends for 2016 -raportissa (Euromonitor International) punaisena lankana on ruoan "vihertyminen" ts. ympäristöystävällisyys. Kuluttajat syövät myös terveemmin, vähentävät ruokahävikkiä ja suosivat lähellä kasvatettua, sesonginmukaista ruokaa.
Yhdysvaltalainen National Restaurant Association kysyi viime
vuonna 1600 jäsenistönsä keittiömestarilta vuoden 2016 trendeistä. Läheltä
hankitut lihat ja merenantimet listattiin kuumimmaksi trendiksi, toisena
mainittiin keittiömestarivetoiset fast-casual -konseptit. Listan kärkipäässä
olivat myös paikalliset tuotteet ja hyperpaikallisuus (ravintoloissa omia
puutarhoja, panimo ym.) ja luonnollinen, minimaalisesti prosessoitu ruoka sekä
ympäristöystävällisyys. Myös alkoholijuomissa korostui aitous: käsityöläisoluet
ja -viinat, paikalliset oluet ja viinit, kotona tehty olut ja luomutuotteet
nousivat kärkisijoille. ”Eilisen uutisiksi” listattiin muun muassa hyönteiset
ja molekyylikeittiön elementtejä. Kysely tarkasteli myös tapahtunutta kehitystä: kymmenessä vuodessa eniten suosiotaan ovat kasvattaneet paikallisuus,
gluteenittomuus ja ympäristöystävällisyys.Vuoden
2026 ruokatrendien kärkeen ammattilaiset nostivat puolestaan ympäristöystävällisyyden,
paikallisen ruoan ja ravitsemusnäkökulmat. Yhdysvaltalainen elintarvikealan
tutkimusyhteisö IFT julkisti oman luettelonsa perustuen erilaisiin
kulutusmuutoksiin. Kärkeen nousivat tuoreen ruoan kysynnän jatkuva kasvu, elämäntapojen
ja kulutuskäyttäytymisen muuttumisesta tapahtuvat muutokset syömiseen,
välipalatuotteet, löytäminen ja elämyksellisyys. Kts. lisää.
Kanadassa trendeiksi on listattu kuljetusten vallankumouksen
ja ”kokki tulee luoksesi” -trendin lisäksi muun muassa kasvisproteiinin nousu
ja raaka-aineiden luonnollisuus. Kts lisää.
Ja mitä voidaan sanoa yhteenvetona? Näkökulmia ja arvauksia on moninaisia, ja niitä riittää useita kymmeniä muitakin. Selvästi kuitenkin huomaa, että trendit ennakoivat muutoksia ruokajärjestelmissä ja kuluttajakäyttäytymisessä kohti ympäristöystävällisempää, kestävästi tuotettua terveellistä, kasvispainotteista ruokaa. Liha on ennustuksissa edelleen mukana, mutta selvästi edelleen painotetaan ruhon kaikkien osien käyttöä vain arvopalojen sijaan. Teknologia tulee kehittymään kovaa vauhtia, mikä tulee näkymään tulevaisuudessa kuluttajille yhä enemmän esimerkiksi ruoan tilausten, kuljetusten ja jäljitettävyyden näkökulmista - toisaalta perinteisyys ja aitous ovat vahvoja vastatrendejä. Lähellä tuotettu, paikallinen ruoka näkyy listauksissa vahvasti, ja pitkän aikavälin trendilistat ennakoivat lähiruoan vain vahvistuvan. Hyvä näin!
Muita trendejä haistelevia artikkeleita ja bloggauksia ja:
Teksti: Kirsi Viljanen
Kuvat: MMM:n kuva-arkisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti