Valtakunnalliset
luonnontuotepäivät pidettiin tänä vuonna lumisissa maisemissa Kuusamossa Rukalla. Paikalle oli saapunut satakunta
luonnontuotealan ammattilaista eri puolilta Suomea.
Jari
Hentilä Naturpolis Oy:stä toivotti osallistujat tervetulleeksi kertomalla
Kuusamon kuulumisia. Kuusamon matkailu on hyvin voimakkaasti luontoon
nojautuva: talvella Rukan seutu, kesällä koko Kuusamon alue vetovoimaiset.
Vuodenpaikkoja on yli 40 000 ja kesäasuntoja noin 7 000. Alkutuotanto
on Kuusamon alueella edelleen voimissaan: 200 tilaa, 10000 poroa, metsäpuolella
700 työpaikkaa. Luonto on keskeisin vetovoimatekijä Kuusamossa asumiseen ja
sinne muuttoon ja villiruokaan on hyvä pohjata brändin luomista. Kuusamo
palkittiinkin lokakuun lopulla ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinnolla villiruoan
eteen tehdystä työstä.
Luonnontuotealan
toimialapäällikkö Anne Ristioja esitteli luonnontuotealan yritysnäkymiä.
Luonnontuotealalla voimakkaasti kasvuhakuisten yritysten määrä on isompi kuin
muilla toimialoilla. Luonnontuoteala on myös hyvin kansainvälistynyttä.
Lähialueet vetävät, mutta luonnontuotealan pitäisi löytää uusia kohdemaita. Ja
nimenomaan sellaisia, joilla ei jo ole kaikki muutkin. Kehittämisessä merkittävimmäksi
esteeksi koetaan byrokratia, luonnontuotealalla näin koetaan muita aloja
enemmän.
Ristioja
korosti digitalisaation merkitystä ja mahdollisuuksia nyt ja erityisesti
tulevaisuudessa. -Jos tämä homma osataan tehdä fiksusti niin vain taivas on rajana,
muistutti Ristioja. Digitalisaatio minimissään on sitä, että internetsivut on
oltava kunnossa ja some-kanavia pitää hyödyntää. Taitavimmat käyttävät myös metatietoja.
Juha
Rutanen esitteli valtakunnallista luonnontuotealan koordinaatiohanketta, jolla
neljä tehtäväkokonaisuutta: 1) kehittämistyön aktivointi, koordinointi, 2)
viestintä, 3) toimialojen rajapinnat ja uudet yhteistyöverkostot ja 4) ajankohtaisten kehittämiskysymysten ratkaiseminen. Ala tarvitsee yhteistyötä ja uudenlaisia kumppanuuksia ja siihen
myös koordinaatiossa satsataan.
Jarmo
Hörkkö (konsultti) esitteli Pakuso Oy:ä, jonka toimintaideana on kaupallistaa
Napapiirin pohjoispuolelta saatavat luonnonantimet täysin valmiiksi tuotteiksi.
Yrityksen liiketoiminta perustuu lähinnä pakurikääpään, mutta se hyödyntää myös
muun muassa mustikkaa ja pihkaa. Pakurilla on pitkä käyttöhistoria erityisesti
itäisemmällä pallonpuoliskolla. Nyt siitä on tullut tietynlainen hittituote.
Pakuri sisältää mm beetaglukaania (käynnistää elimistössä immuunipuolustuksen),
betuliinia (estää mikrobien, virusten ja bakteerien kasvua, estää
syöpäkasvaimien kasvua, laskee kolesterolia) ja melaniinia (tumma väriaine,
pigmenttivaurioiden korjaaminen). Veikko Karvinen (tj) kertoi, että toimintaa
ollaan nyt käynnistämässä Sodankylään yhteistyössä piensijoittajan ja
Sodankylän kaupungin kanssa. Sodankylään on tulossa yrttien vastaanotto,
kuumavalssauslinja ym. Yrityksen tavoitteena on neljä valmistuslinjaa.
Ensimmäinen tuote pakurikapseli tulossa kohta markkinoille patenttihakemuksen
hyväksynnän jälkeen. Pakuso -tavaramerkki on rekisteröity EU:ssa kolmessa
tuoteluokassa.
Yritystoiminnan esteiksi Hörkkö ja Karvinen mainitsivat erityisesti rahoituksen saannin
ongelmat (oman kassavirran vaatimukset, käyttöpääomaa oltava), valmiin
tutkimustiedon saannin, analyysimenetelmät (vakioinnin ongelmat; esim
beetaglutaanin pitoisuuden määrittelyt) ja viranomaismääräykset. Pakusolla on laajaa
yhteistyötä eri tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Nyt erityiskiinnostus
pakurin vaikutuksista eri viruksiin. Pakuria voidaan myydä nyt vain jauheena, rouheena
ja teenä. Muuten tehdään ravintolisinä (ei tehdä leipää vaan
ravintolisänaksuja), ja pitkän Evira-väännön jälkeen markkinoille
ravintolisästatuksella myös pakurijuomaa.
Rita
Nordin Supermood Oy:stä kertoi uudesta kovan kasvun tiellä olevasta
kosmetiikka-alan yrityksestä, joka hyödyntää luonnontuotteita ml. pakuria.
Markkinoinnissa ei nosteta niinkään esiin raaka-aineita vaan lopputulosta:
liftausta, heleyttä, rentoutumista. Nordin
muistutti, mitä työkaluja yritykset tarvitsevat, jotta ne pääsevät markkinoille:
kunnon työtiimin kokoaminen, hahmota kilpailukenttä ja löydä oma
mielikuvallinen markkinapaikka, käy läpi brändistrategian 7 kysymystä ja
rakenna oma identiteetti, aineettoman arvon luominen - tunteiden hyödyntäminen
markkinoinnissa, business model canvas-liiketoimintasuunnitelma, brändin
toimintasuunnitelma, käytännönläheinen markkinointisuunnitelma.
Suomi
on nyt erittäin in, samoin hyvinvoinnin ylläpitäminen trendikästä, kertoi
Nordin. Hänen mukaansa Suomi-mielikuva on hiljainen, hyvinvoiva kaunis maa. Toisaalta nykypäivän
tuotteiden pitää näyttää hyviltä ja asiakkaiden arvojen mukaisilta, tätä
konseptointia suomalaiset yritykset eivät osaa riittävästi.
Maailmalla
paljon erilaisia sertifikaatteja, muistutti Nordin. Jokaisella markkinalla on
eri tarpeet: esimerkiksi USA:ssa halutaan ”Cruelty Free” -sertifikaattia.
Nordin vinkkasi, että sivustot coolhunting.com, thedieline.com, lsnglobal.com ovat sellaisia,
joita trendejä seuraavan yrityksen tulisi käyttää hyväkseen.
Elisa
Kangasaho Naturpolis Oy:stä kertoi Kuusamon villiruokakonseptista, joka palkittiin
juuri ELO-Säätiön ruokakulttuuripalkinnolla. Konseptia kehitettäessä luomu ja
lähiruoka koettiin rajoittaviksi (esim. riista ei luomua, perunoita ei saada
tarpeeksi Kuusamon alueelta), ja tätä kautta villiruoka koettiin helpommaksi lähestymistavaksi.
Wild food Kuusamo Lapland -tavaramerkki on nyt rekisteröinnissä kuudessa eri
tuoteryhmässä. Villiruoka -konseptia tuodaan tutuksi ja viedään eteenpäin
erilaisin keinoin: messuja, markkinoita, seminaareja, tutustumismatkoja,
osallistuttu tuotteiden kera Cannesin elokuvajuhlille, kestitty italialaisia
kulttuurivieraita ja opastettu ranskalaisia MOF’ja ja
Michelin-keittiömestareita pohjoisten raaka-aineiden käyttöön. Myös Kuusamon
kaupunki ottanut villiruoan ja lähiruoan edistämisen omakseen. Kuusamon
kaupungin toimintasuunnitelmassa on tavoitteeksi kirjattu, että lähiruoan osuus
kunnan elintarvikehankinnoissa on 60% vuonna 2021. Brändityön tavoitteena on,
että Kuusamo Wild Food ja Taivalkoski Wild Food on Suomen johtava
ruokamatkailukärki vuonna 2020.
Päivi
Koivisto Kainuun ammattiopistolta kertoi luonnonvaratuottajan koulutuksesta,
joka alkoi Kuusamossa vuoden 2014 alussa. Tarve koulutukselle tuli alueen
yrityksen yrityksiltä, jotka kokivat, että he eivät saa riittävästi
koulutettua, aluetta tuntevaa työvoimaa yrityksiinsä. Pohjoisessa viljelyssä on
mahdollisuuksia kunhan löydetään oikeat lajikkeet ja viljelymenetelmät, hän
muistutti. Opetuksessa luonto ja siitä eri keinoin saatava hyvinvointi ovat keskiössä. Myös esimerkiksi Savossa ja Pohjois-Karjalassa on nyt
käynnistymässä luonnontuotealan ammattitutkinto.
Mari
Lukkariniemi Elintarviketeollisuusliitosta korosti, että luonnontuotteiden
hyödyntäminen pitää olla eettisesti ja taloudellisesti kestävää. Ulkomaisille
marjanpoimijoille pitää kertoa etukäteen realistisesti Suomen olosuhteista ja
poiminnan haastavuudesta, marjanpoiminnan tavoista, suomalaisista yleisistä
toimintatavoista, liikennesäännöistä ym. Keruuta pitäisi saada tehostettua
riittävän raaka-aineiden saannin turvaamiseksi, myös puhdistus-, pakastus- ja
varastointikapasiteettia tulisi saada lisää. Lukkariniemi peräsi myös
jalostusasteen nostoa kotimaassa raaka-aineviennin sijaan.
Marika
Laurila Lukesta kertoi sienten viljelystä agrometsätalouden toimenpiteenä.
Potentiaalia sienten ekstensiiviseen tuotantoon on valtavasti, tutkimustietoa
ja käytäntöä ei kuitenkaan ole paljoakaan, sillä tutkimus- ja kehittämistyö on
keskittynyt lähinnä suurimittakaavaiseen tuotantoon. Luke on ollut mukana
kehittämässä sienten kasvatukseen ns. matalaa teknologiaa, jota voi kytkeä muun
muassa metsänhoidon nykykäytäntöihin. Ruokasienten ja ns. erikoissienten
valtava markkinointipotentiaali maailmalla kannattaa käyttää hyödyksi.
Taloudellisen hyödyn lisäksi on muistettava sienten terveysvaikutukset: ne ovat
hyvä proteiinilähde, niillä on hyvä aminohappokoostumus ja alhainen
kokonaisrasvapitoisuus, ne sisältävät merkittäviä määriä vitamiineja (B, C, E,
D) ja niillä on alhainen glykeeminen indeksi, jonka vuoksi ne sopivat
erityisesti myös diabeetikoille.
Kaisa
Tolonen kertoi maa- ja metsätalousministeriön tilaamasta Etelä-Suomen
keruutuotesektoria koskevasta selvityksestä. Keruu- ja osto-organisaatiot ovat heikkoja
ja nyt aloitetaankin keruutuoteverkoston rakentamista; tällä hetkellä
Etelä-Suomen toimijat ostavat raaka-aineet pohjoisen tai idän toimijoilta.
Jarna
Coadic / Action Finland (tj) ja Tuula Repo / Pro Agria Etelä-Suomi kertoivat
mahdollisuudesta löytää ja viedä suomalaisia luksus- ja huippuelintarvikkeita
Ranskaan. Repo korosti, että kaupalliset toimijat, hyvät kumppanit, eurot ja
nopeus ovat ainoat tärkeät asiat, jotka merkitsevät viennissä. Coadic toi esiin
Ranskan markkinoiden haasteellisuutta: siellä ei riitä pelkkä tuote, kaiken
muunkin on oltava kunnossa. Kuka sen on tuottanut, myynyt, mikä on tarina
tuotteen takana - nämä asiat halutaan tietää lisäksi kasvokkain. Ranskalaiset
keittiömestarit eivät ole tottuneet käyttämään pakasteita vaan tuoretuotteita.
Maku, laatu ja tuotteen erikoisuus ovat ydinasioita. Asioista pitää pystyä
kertomaan ranskaksi ja ranskalaisittain (esimerkiksi ei riitä, että kerrotaan
mustikasta, sillä ovat tottuneet käyttämään vain pensasmustikkaa => pitää
selittää suomalaisen metsämustikan ominaisuuksista). Viennissä on aina
huomioitava kohdemaan tarpeet ja kulttuuri.
Jarmo
Pitkänen Studioravintola Tundrasta kertoi villiruoasta ja miten vähäarvoisista
raaka-aineista saadaan jalostuksella ja twistillä gourmeeta. Kaikki mitä tehdään
ja tarjotaan pitää olla parasta laatua, hän toi esiin yrityksensä arvoja. Hän
sanoi kunnioittavansa vanhaa samalla kun innovoi niistä uutta. Emme saa kulkea
onnemme ohi ts. luonnonantimet ja villiruoka käyttöön, hän muistutti.
Pitkänen pohti myös sitä, onko villiruoka vain trendi vai jääkö se pysyväksi
ilmiöksi.
Ruka-Kuusamon matkailuyhdistyksen toimitusjohtaja Mats
Lindfors kertoi yhdistyksen
olevan 140 yrityksen yhteinen organisaatio, joka hoitaa alueen
yhteismarkkinointia. Rukan aluetta on
kehitetty kestävän matkailun näkökulmasta, kaikki on kävelymatkan ulottuvilla
vähentäen autoilua. Alueen matkailijoista 75% tulee kotimaasta, puolet
asiakkaista lapsiperheitä. Ulkomaisissa matkailijoissa iso mahdollisuus, hän
korosti. Markkinat pirstaloituvat, omat kohderyhmät on löydettävä. Hän pyysi
kaikkia pohtimaan haluammeko asiakkaita tuotteillemme vai tuotteita
asiakkaillemme? Hän myös muistutti, että kun tehdään tuotekehitystä niin tärkeä
pointti on se, että uuden asiakkaan hankinta on nykyasiakkaan pitämistä paljon
kalliimpaa. ts. nykyasiakasta ei ole vara menettää. Samalla on pohdittava mitä
uudelle asiakkaalle on mahdollista tarjota? Hän myös pyysi pohtimaan ovatko
luonnontuotteet vahva vetovoima vai osa lomasisältöä?
Omassa
puheenvuorossani toin esiin, miten luonnontuotteet näyttäytyvät erilaisissa
hallinnon virallisissa dokumenteissa ja korostin luonnontuotteiden merkitystä
niin lähiruokana kuin vientituotteena. Pääpaino esityksessäni oli kuitenkin
Suomen ruokamatkailustrategian esittely ja luonnontuotteiden ja luonnon
vahvuudet ruokamatkailutuotteen rakentamisessa.
Seminaarin
keskusteluissa nousi esiin seuraavia seikkoja:
- Suomi on maailman paras luonnollisen hyvinvoinnin lähde (Finrelax).
- Mavin Hyrrä-ongelmat - tilanne alkaa olla sietämätön hanke- ja yritystukien hakijoiden keskuudessa.
- Vapaakauppaneuvottelut, muuttuvatko väittämämenettelyt (terveys- ym.) löysemmäksi sopimusten myötä? Alan toimijat ennemmin pelkäävät, jos USA:ssa käytössä olleet löysemmät väitteet sallitaan.
- EU-maissa ja Kiinassa paljon löysempiä lakeja ja tulkintoja kuin Suomessa, jossa myös monia muita yrittäjyyden esteitä kuten verotus, työllistämisen kalleus ym.
- Tutkimukselta toivottiin open access -julkaisuja, yrityksillä ei varaa maksaa tutkimustuloksista.
- Viranomaiset eivät pyri onnistumisen maksimointiin vaan epäonnistumisen riskin minimointiin..
- Luonnontuotteiden ja villiyrttien kytkeminen myös perusopetukseen.
- Ammattioppilaitoksia kannattaa hyödyntää myös yritystoiminnassa esimerkiksi tarjoamalla harjoituspaikkoja tai opinnäytetyön aiheita.
- Pohjoisempana ei ole tutkittu tryffelin viljelymahdollisuuksia, vaikka joitain tryffeleitä Lapissa kasvaakin.
Arctic Warriors -tuotteet saivat marraskuun alussa Inno-Elma -palkinnon |
Seminaarin ensimmäinen päivä huipentui Rukan ruokatarjontaa kesällä laajentaneessa ravintola Kuksassa pidettyyn yhteisillalliseen. Tarjolla oli hienoja makuja ja villiruokaa suoraan Kuusamon luonnosta ja yrityksiltä.
Seminaarin toinen päivä koostui yritysvierailuista.
Aamun aluksi tutustuimme verkostomaiseen SaunaTour -palvelutuotteeseen, jossa
asiakas saunoo päivän aikana useissa kuusamolaisissa saunoissa Tourin kestäessä
jopa 12-14 tuntia. SaunaTourille on laadittu oma laatukäsikirja, jota kunkin
saunayrittäjän on tiukasti noudatettava. SaunaTour-tuotteissa ovat
luonnontuotteet vahvasti esillä (yrttikylvyt, hoitotuotteet, mehut, ruoka ym.).
SaunaTouria esitteli Ruka Salongin omistaja ja myyntijohtaja Marjo Määttä (keskellä) vierellään Luonnontuotepäivien järjestäjiä: Anne Ristioja (vas.) ja Juha Rutanen (oik.) |
Rukan Salongissa saimme SaunaTouriin kuuluvan saunan esittelyn lisäksi kuulla Kuusamon
ruokapiiritoiminnasta Teemu Syrjälän kertomana. Ruokapiiri lähti käyntiin hänen
intohimoisesta suhtautumisestaan ruokaan ja halusta saada hyviä raaka-aineita
suoraan tuottajilta ja poimijoilta. Ruokapiiri toimii Facebookissa, mutta ei
varsinaisesti ole REKO, vaan siellä kukin myyjä saa ilmoittaa myyntiin
tulevista tuotteista oman tarpeensa mukaan. Mitään varsinaisia jakopaikkoja ei
siis ole, vaan tilaukset toimitetaan suoraan tilaajalle.
Riipisen Riistaherkuissa kuulimme yritysten
toiminnasta, raaka-aineen hankintakanavista ja jalostustoiminnasta. Paikalliset
luonnontuotteiden kerääjät, metsästäjät ja kalastajat ovat tärkeä
raaka-aineiden hankintakanava ja yritykselle tiedetään tarjota tuotteita,
raaka-aineet eivät siis ole ongelma. Uusia raaka-aineita testataan ja
tuotekehitetään mielellään.
Luonnontuotepäivien seminaariaineisto tullaan julkaisemaan myöhemmin Suomen luontoyrittäjyysverkoston sivuilla.
Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti