Perinteinen
Visit Finlandin matkailuseminaari järjestettiin 4.6.15 kooten Paasitornin
tiloihin Helsingissä parisataa matkailualan toimijaa. Seminaarin alkuosa oli
varattu alustuksille ja iltapäivä työryhmätyöskentelylle. Lähiruokaohjelmassa
yksi kehittämisen kärjistä on ruokamatkailu, ja teema näkyi kautta linjan seminaarin
alan asiantuntijoiden puheenvuoroissa.
Tilaisuuden
avannut FinPron johtaja Markus Suomi kertoi FinPron ja Matkailun
edistämiskeskuksen/VisitFinland yhdistämisen vaikutuksista. Organisaatiouudistuksessa
on kummankin toimintojen osalta pystytty turvaamaan asiakkaille jatkuvuutta,
mutta ennen kaikkea on saatu aikaan synergiaetujen mukanaan tuomia tehokkaampia
palvelukokonaisuuksia.
VisitFinlandin
(jatkossa VF) johtaja Jaakko Lehtonen toi esiin matkailun tilannekuvan. Matkailijatilastojen
mukaan Venäjä on edelleen suurin, vaikka matkailijoiden määrä sieltä onkin
laskenut. VF tulee karsimaan jonkin verran satsauksiaan Venäjällä ja suuntaa
niitä Saksaan. Viime vuosi oli ennätysvuosi kansainvälisten kongressien
järjestämisessä: Suomessa oli kaikkiaan 708 kansainvälistä kongressia ja niissä
lähes 80 000 osallistujaa. Kyse on siis merkittävästä palvelutuotteesta.
Lehtonen
toi myös esiin FinPron ja matkailun edistämistoiminnan yhdistämisen hyötyjä.
FinPron vientikeskuksia on nyt koulutettu siihen, että lähettäisivät ns.
kongressiliidejä Helsinkiin tutustumaan sen tarjoamiin palveluihin. VF:n ja
FinPron samankaltaisia mediatoimittajien ym. matkoja Suomeen kannattaa myös
yhdistää. Lehtonen korosti, että ruokamatkailustrategian, FoodFromFinland -elintarvikkeiden
vientiohjelman, Hyvinvointimatkailu -ohjelman (Finrelax®) ja Finland care
-ohjelman välille pitää syntyä aitoa yhteistyötä. -Puutarhaa ei voi leikata
koko ajan vaan sitä on myös kasteltava ja lannoitettava, mutta myös kitkettävä
turhia rönsyjä, vertasi Lehtonen esitettyjen budjettileikkausten vaikutuksia
matkailuun. Lehtonen toi esiin myös tulevan Suomi100 -juhlavuoden, mikä sinänsä
ei matkailullisesti ole merkittävä ellei siihen keksitä hyviä, vetovoimaisia
tapahtumia. Ruoka osana matkailutuotetta nousi erityisesti esiin Lehtosen
puheessa.
Kristiina
Hietasaari (VF) kertoi uusista VF:n valmistelemista ja koordinoimista
teemapohjaisista kärkihankekokonaisuuksista: Merellinen saaristo, Stopover
Finland ja Finrelax®, jotka ovat juuri käynnistyneet. Kaikissa toimissa otetaan
laadukas suomalainen ruoka ja lähiruoka vahvasti huomioon. Kesämatkailussa Suomi
on jäämässä muiden maiden jalkoihin ja Merellinen Saaristo -teeman kautta
yritetään kuroa kuilua umpeen. Upea saaristomme luo ainutlaatuisia
mahdollisuuksia, mutta tuotteet pitää olla kunnossa ja niitä rakentaa
systemaattisesti yhdessä. Tavoitteena on luoda 5-6 isompaa saaristokeskittymää,
johon toimijat voivat kiinnittää omia aktiviteettejaan ns. saariston portit.
Näille ollaan nyt luomassa kriteerejä. FinRelax®:sta odotetaan ympärivuotista
tukijalkaa matkailuun, ja StopOver -ohjelmalla yritetään saada osa nykyisestä
yli miljoonasta ns. koneenvaihtajasta jäämään Suomeen muutamaksi tunniksi tai
päiväksi tuotteistettujen palvelujen ääreen. Mallia tähän haetaan muun muassa
Islannista ja Singaporesta.
Seminaarin
aamupäivä huipentui Suomen parhaan ruokamatkailutuotteen voittajan
julkistamiseen. Palkinnon jakanut ministeri Olli Rehn korosti Suomen mahdollisuuksia nousta matkailun kärkimaaksi
ohi Skandinavian, ja että ruoan merkitys on tässä suuri. Rehn piti tärkeänä,
että myös FoodFromFinland -elintarvikkeiden vientiohjelman toiminnan kautta
voidaan nostaa ulkomaisten matkailijoiden kiinnostusta Suomea kohtaan. Rehn toi
esiin, että nyt satsattaisiin niihin palvelusektoreihin, joissa on kasvua paitsi
tällä hetkellä mutta erityisesti tulevaisuudessa kuten matkailuun. Kasvu ei
kuitenkaan ole itsestään selvyys ja Matkailun tiekartan visio on haastava,
siihen hallitus on kuitenkin sitoutunut, Rehn mainitsi. Rehn totesi matkailun
olevan sisäänkirjoitettu myös hallitusohjelmaan, jossa erillisenä nostona on
virkistys- ja luontomatkailun vahvistaminen.
Ruokamatkailutuote
-kilpailun arviointiraadin puheenjohtaja Nina Vesterinen (TEM) kertoi kilpailun
tavoitteista ja arviointikriteereistä sekä kunkin palkitun osalta
valintaperusteet, ne voit lukea tästä http://www.tem.fi/files/43256/hungry_for_finland_liite_.pdf
Voittajaksi valikoitui Majatalosta majataloon -retket. Lisäksi
palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa: Inari Menu/Tradition HotelKultahovi, Malmgårdin kartano ja Kamariherran Kalaasit Mustion Linnassa.
Arviointiryhmä antoi kunniamaininnan Food Helsinki HEL YEAH -taskuesitteelle ja
Turussa järjestettävälle Food & Fun ruokafestivaalille. Lue kilpailusta lisää tästä.
Ruokamatkailutuote -kilpailun tavoitteena oli rohkaista ruokaan ja matkailuun
liittyviä verkostoja kehittämään uutta ruokamatkailu- tuotetarjontaa, joka
perustuu paikallisuuteen; lisätä niiden matkailukohteiden tunnettuutta ja
näkyvyyttä, jotka ovat luoneet uutta tarjontaa liittyen paikalliseen
ruokakulttuuriin ja sen kestävään toimintaan; kannustaa yrityksiä verkostomaiseen
yhteistyöhön sekä korostamaan paikallisuuden, perinteiden ja tarinoiden
hyödyntämistä osana tuotetta ja markkinointiviestintää, osoittaa, että
matkailu- ja elintarvikeyritysten yhteistyöllä luodaan lisää kilpailukykyä ja
kasvattaa matkailun vetovoimaisuutta.
Ruokamatkailutuote
-kilpailun kautta saimme hyviä eväitä nyt keväällä julkistetun,
Lähiruokaohjelmasta rahoitetun, Ruokamatkailu -strategian jalkauttamiseen ja
kehitettäviin kärkituotteisiin. Arviointiraadin jäsenen ominaisuudessa voin vain
olla ylpeä, kuinka upeita, valmiita ruokamatkailutuotteita meillä jo on. Samoin
meillä on paljon niitä tuotteita ja ideoita, joista pienellä hiomisella saadaan
lisää tuotetarjontaa vaativille moderneille humanisteille, jotka ovat keskeisin
VF:n määrittelemä matkailijoiden kohderyhmämme.
Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti