norjalainen kampasimpukka-annos UPR-tyyliin |
Uusi Pohjoismainen Ruoka, Ny Nordisk Mat, New Nordic Food - olet lähivuosina
varmasti törmännyt näihin sanapareihin lukuisia kertoja! Pohjoismaiden
keittiömestareiden vuonna 2004 antamasta julistuksesta innoituksensa saanut ja
Pohjoismaiden ministerineuvoston vuonna 2007 käynnistämä ohjelmakokonaisuus (I-ohjelma
vuodet 2007-2009 ja II-ohjelma vuodet 2010-2014) alkaa olla loppusuoralla.
Ohjelmasta tehdään loppuarviointi, mutta sen menestystä ja merkitystä on
analysoitu matkan varrella. Viimeisin tutkimus on marraskuussa julkaistu, 2014
Aarhusin yliopistossa Susanne Kollen ym. tekemä raportti ”Ny Nordisk Mad 10 år
efter”. Se perustuu tanskalaisten asiantuntijoiden arvioihin ohjelman
sisällöstä ja tuloksista. Näkökulmia ei suoraan voi yleistää koko totuudeksi,
onhan Tanska suuri elintarvikkeiden viejämaa ja täten maatalous- ja
elintarviketeollisuusrakenteiltaan muita maita erilaisempi, mutta antaa
varmasti pohdittavaa meille kaikille.
Vastausten mukaan Uusi Pohjoismainen Ruoka (UPR) on ponnisteluistaan
huolimatta vielä varsin ”niche-brändi”. Vaikka sen tunnettuus ruokaketjussa on
noussut, ja Tanskaan tulee UPR-konseptiin pohjautuen esimerkiksi maailman paras
ravintola –voittoja vuosi vuoden perään, ei UPR-ruoan kysyntä ole lähtenyt
suureen nousuun. UPR-brändistä on toivottu apua myös viennin lisäämiseen, mutta
UPR-tuotteiden vienti on vasta alkutaipaleellaan. Osa vastaajista
kyseenalaisti, voiko UPR-hengen mukaisesti tuotettua ruokaa edes viedä, vai
onko kyse enemmän brändistä ja ilmiön levittämisestä konkreettisten tuotteiden
sijaan.
UPR-brändissä nähtiin paljon yhteneväisyyksiä ruokamaailman muihin
vallalla oleviin trendeihin. Tämä luo nostetta myös pohjoismaiselle ruoalle ja
sen kiinnostavuudelle. Pohjoismaisella uudella ruoalla on yhteinen arvopohja:
aitoa, tuoretta, yksinkertaista ja eettistä, mutta tämä ei pelkästään riitä
kiinnostuksen herättämiseksi. Vastaajat kritisoivat arvoja myös liian
laajoiksi, toisaalta tämä luo yleistä nostetta ruokateollisuudelle, vaikka se
ei UPR-brändin mukaista ruokaa tuottaisikaan. Uudelle pohjoismaiselle ruoalle
kaivattiin lisäarvon tuottamista tuomalla esiin sen paikallisuutta, johon
yhdistetään vahva tarinankerronta.
Tutkimuksessa hahmotettiin UPR-konseptille viisi erilaista tulevaisuuden skenaariota:
- Uusi Pohjoismainen Ruoka häipyy kokonaan trendien vaihtuessa
- Uusi Pohjoismainen Ruoka säilyy varsin marginaalissa ja niche-markkinoilla
- Uusi Pohjoismainen Ruoka voi muodostua vientituotteeksi
- Uusi Pohjoismainen Ruoka saavuttaa laajemman kiinnostuksen ja tuen
- Uusi Pohjoismainen ruoka on vain ruokaa..
Minkä skenaarion Sinä valitsisit ja miksi? Toivon, että voisit
kommenttikenttään jättää omia näkemyksiäsi Uusi Pohjoismainen Ruoka
–konseptista ja siitä, mihin sen tulevaisuudessa pitäisi suuntautua.
Myös Grönlannissa UPR on nousussa |
Elintarvikealan visiokeskustelua käydään nyt loppuvuodesta erilaisissa
työpajoissa ympäri Pohjoismaita. Lisätietoa niistä löydät ohjelman internet-sivuilta, Twitteristä:
@NyNordiskMat (myös hashtag #nordicfood2024) ja Facebookista https://www.facebook.com/nynordiskmad?fref=ts.
Vaikka UPR-ohjelma varsinaisena ohjelmana loppuu nyt vuoden vaihteessa,
on Pohjoismaiden ministerineuvosto päättänyt teeman eteenpäin viemisestä myös
tulevaisuudessa. Linjausten mukaan jatkossa työn tulee keskittyä brändäämiseen
ja verkostoitumisen edistämiseen. Pohjatyö on tehty loistavasti ja tästä on hyvä
jatkaa!
Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti