Tämä poikkeuksellinen koronauhan
värittämä vuosi on nostanut kotimaisen ruuan arvostuksen todella korkealle. Tämän
ovat osoittaneet monet selvitykset kuten Vaasan Oy:n teettämä tutkimus, jonka
mukaan ruuan kotimaisuus on erittäin tai melko tärkeää 87 prosentille
vastaajista ja lähes puolet, 47 prosenttia, vastanneista kertoi, että pandemia
on lisännyt kiinnostusta kotimaista ruokaa kohtaan.
Sama näkyy
myös Taloustutkimuksen juuri valmistuneessa Suomi syö –tutkimuksessa. Sen
mukaan 80 % ilmoitti tärkeäksi syödä suomalaista ruokaa. Trendi on ollut
nouseva jo monen vuoden ajan. Kotimaisuustrendi näkyy myös
ostokäyttäytymisessä, ja erityisesti leipä, liha- ja maitotuotteissa ostetaan
ensisijaisesti kotimaisia tuotteita. Yli puolet vastaajista pitää tärkeänä
valintaperusteena tukea kotimaista työtä ja teollisuutta. Yhä useampi
kiinnittää entistä enemmän huomiota myös elintarvikkeiden alkuperään.
Suomi syö -tutkimukseen sisältyneen lähiruoka –osion mukaan 84 % vastaajista piti lähiruokana ruokaa, joka on tuotettu omalla asuinseudulla tai maksimissaan 100 kilometrin päässä. Vastaajista vain 12 % piti lähiruokana yleisesti Suomessa tuotettua ruokaa. Lähiruuan kiinnostavuus on selvästi noussut, samoin ostouseus. Lähiruuan ostoperusteissa korostuu halu tukea lähialueen tuottajia, työllisyyttä ja taloutta. Nämä ostomotiivit nousevat esiin muissakin selvityksissä, katso esimerkiksi täältä.
Suomi syö –tutkimuksen mukaan lähiruuan
saatavuuden koettiin parantuneen edellisiin vuosiin verrattuna. Toisaalta vastaajista
43 % koki, ettei lähiruokaa löydä kaupasta ja 75 % haluaakin selkeät
lähiruokamerkinnät tuotteeseen/kaupan hyllyyn.
Suomi syö -tutkimus osoittaa, että lähiruokaa ostetaan edelleenkin eniten tavallisesta päivittäistavarakaupasta, jonka osuus on vain vahvistunut. Onkin tärkeää, että lähiruokatuotteiden valikoima on kaupoissa monipuolinen ja kasvava. Myös REKOista ostaminen on vahvistunut, vaikka sen osuus on edelleen pieni. Korona-aika nosti esiin verkkokaupan vahvistumisen, mutta sen osuus lähiruuan ostamisen tapana on kuitenkin vielä 6 prosentin luokkaa.
Kuva ja tutkimustulosten
referointi: Kirsi Viljanen
Suomi syö –tutkimus on
Taloustutkimuksen toteuttama tutkimus. Suomi Syö-
tutkimussarjan tavoitteena on tarjota muun muassa elintarviketeollisuuden ja kaupan
käyttöön tietoa, jota voidaan käyttää avuksi strategisessa suunnittelussa,
tuotekehityksessä ja markkinointiviestinnässä. Tutkimus toteutettiin
kesä-elokuussa 2020 kirjekyselyn ja 3 verkkokyselyn avulla. Suomi syö –tutkimus
kattaa seuraavat kokonaisuudet: Trendiraportti: Ruokaan liittyvät asenteet ja trendit; Kotimaisuus ja ympäristö –raportti; Ostoraportti; Tuoteryhmäraportti: Leipä
ja leivänpäälliset, Kasvi- ja maitoproteiinituotteet, Makeiset, snacksit ja
jäätelöt, Jogurtit, Food to go –ruoka; Ravintolaraportti:
Käyntiuseus, Ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelut ym.
Suomi syö –tutkimuksesta voit
kysellä lisää ja tilata tutkimuksen Taloustutkimukselta.
https://www.taloustutkimus.fi/tuotteet-ja-palvelut/suomi-syo.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti