Kuvassa Vuoden lähiruokateko -kilpailun voittajat Annika Heikkilä ja Pekka Moisio. Kuva: Risto Wuolle/Messukeskus |
Palkintoraati listasi seuraavia perusteita valinnalleen:
- Heikkilän tila ja juustola ovat tehneet pitkäjänteistä työtä alkutuotannon ja maaseudun yritystoiminnan elinvoimaisuuden eteen, ja tekevät vahvaa yhteistyötä niin lähialueen kuin laajemmissa yrittäjäverkostoissa
- juustolan laadukkaat tuotteet ovat myynnissä monipuolisesti niin lähiruokamyymälöissä, suuremmissakin herkkukaupoissa sekä valtakunnan laajuisesti Eggspress –tilauskanavan kautta
- juustolan tuotteiden asiakaskunta on uskollista ja kasvavaa ja myös maatilan homogenisoimaton maito on saanut vahvaa asiakaskuntaa suurten kaupunkien kahviloissa
- juustolan yrittäjät ovat taidokkaasti ottaneet some-kanavat haltuun markkinointiviestinnässä: tilan ja juustolan elämästä, sen arjen iloista ja murheista, kerrotaan avoimesti ja hyväntuulisella meiningillä ja hauskat lehmävideot luovat positiivista lähiruokafiilistä kaikille
- yrittäjien aktiivinen läsnäolo somessa välittää lukijoille tietoa normaalista maalaiselämästä ja eläinten luonnollisesta käyttäytymisestä, ruokavalioista ja paljosta muusta, josta nykyajan ihmiset ovat pahasti vieraantuneet eli lähiruokaviestintää parhaimmasta päästä
- kiteytetysti: eläimistä, pelloista ja ilmastosta huolehtiva positiivinen uudistaja
Heikkilän tila on ensimmäinen maatila, joka on saanut Lähiruokateko –palkinnon. On ollut hienoa seurata, miten yhä useampi maatila on lähtenyt jatkojalostamaan tuotteitaan ja ottanut aktiivisen roolin ruokaketjussa muun muassa omien myyntikanavien kautta, näin myös tämän vuoden voittaja. Heikkilän tilan yrittäjät ovat myös vahvasti mukana sosiaalisen median eri kanavissa, ja kertovat maatilan ja juustolan arjesta mukavalla, realistisella otteella. Tästä voivat muutkin maatilat ottaa oppia!
Tänä vuonna kilpailuun tuli lähes 130 ehdotusta kaikkiaan 47 eri ehdokkaasta kattaen monipuolisesti lähiruokasektorin koko kirjon. Tänä vuonna huomionarvoista on maatilojen suuri määrä ehdokkaiden joukossa. Tämä kuvastaa hyvin sitä, että maatilat ovat brändänneet yhä paremmin omaa työtään, kehittäneet tuotteitaan, laajentaneet suoramyyntiä ja saaneet tuotteitaan muidenkin jakelukanavien valikoimiin. Ehdokkaiden joukossa oli tällä kertaa lukuisten pienten jalostajien lisäksi valtakunnallisesti toimivia isoja yrityksiä, jotka ovat lähteneet prifiloitumaan myös alueellisten tuotteiden kautta. Lähiruokamyymälöiden lisäksi myös isompia vähittäistavarakauppoja oli ehdotettu ja on ilo huomata, miten kauppiaat nostavat lähiruokaa esiin omissa myymälöissään. Ehdokkaissa oli mukana myös erilaisia hankkeita, tapahtumia, ravintoloita, julkaisuja jne. Jokainen omalla tavallaan olisi varmaan palkinnonarvoinen, mutta tämän vuoden voittaja oli selvä, ja palkintoraati oli - jälleen - yksimielinen esityksessään.
Onnea voittajalle!
Kuva: Risto Wuolle/Messukeskus |
Palkinnon syntysanat lausuttiin oikeastaan samoihin aikoihin, kun Helsingin messukeskukseen lanseerattiin uusi messukonsepti Lähiruoka ja luomu -messut. Palkinnon avulla halutaan nostaa lähiruoan ja sen tekijöiden ja toimijoiden arvostusta, ja samalla tehdä lähiruoka näkyväksi ja tunnetuksi. Palkinnon kriteereitä palkinnonsaajalle ovat:
- voi olla yksityinen henkilö, yritys tai yhteisö
- on elintarvikkeiden raaka-aine- tai tuotevalinnoillaan vaikuttanut kestävän kehityksen mukaisen toiminnan toteutumiseen ja/tai
- on elintarvikkeiden hankintaratkaisuillaan tukenut alueellista työllisyyttä ja/tai
- on ruokalistan suunnittelussa mahdollistanut lähiruoan käytön ja kertoo raaka-aineista myös asiakkaille ja/tai
- on kehittänyt merkittävästi lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin perustuvaa tuotevalikoimaansa tai luonut uudenlaisia markkinointikanavia lähiruokatuotteilleen ja/tai
- on sanoillaan tai toiminnallaan merkittävästi tiedottanut lähiruoan merkityksistä
- palkitun toiminta tai toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön muuallakin
Kts. messukeskuksen tiedote vuoden 2019 voittajasta tästä.
teksti: Kirsi Viljanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti