Suomi-näkyvyyttä jo pääsisäänkäynnissä |
Suomen teema "Aus der wildnis" kuvaa hyvin Suomea: luontoamme, sen puhtautta ja merkitystä suomalaisuudelle, tuotantotapojamme, kulttuuriamme. Suomen messuilmeen suunnitteli Hasan&Partners.
Suomi oli kunniapaikalla torstai-iltana Grüne Wochen virallisissa kutsuvierasavajaisissa, jossa tänä vuonna tehtiin yleisöennätys: yli 3000 vierasta. Maatalouskomissaari Phil Hogan nosti puheessaan esiin muun muassa suomalaisten aseman maailman onnellisempana kansana. Johon tosin illan pääesiintyjä Iiro Rantala kommentoi olevansa marraskuun täydessä pimeydessä vähän eri mieltä :) Ministeri Leppä korosti puheessaan Suomen vastuullisia tuotantotapoja, luontoamme ja tulevaa rooliamme EU:n puheenjohtajamaana. Leppä toi esiin myös Suomen ja Saksan hyvät välit, mikä välittyi myös ministeriemme kohtaamisissa.
Kuva: Tanja Huutonen |
Kuva: Copyright: Messe Berlin GmbH |
Kuva: Copyright: Messe Berlin GmbH |
Kuva: Copyright: Messe Berlin GmbH |
Kuva: Copyright: Messe Berlin GmbH |
Perinteisesti avajaisiltana messukeskuksen Funkturm on valaistu partnerimaan värein. Kuva: Sofie Backman. |
Kokkimaajoukkueen edustajat pääsivät myös kunniapaikalle, kun messujen virallinen avajaiskierros messunauhan leikkaamisen kera alkoi perjantaiaamuna Suomen osastolla. Arvovieraat leikkasivat Fiskarsin puutarhasaksilla kävyistä ja mustikan varvuista tehdyn nauhan.
Suomalaiset toimijat kokosivat messujen ympärille runsaasti oheistapahtumia. VisitFinland mainosti matkailualan toimijoille Suomea järjestämällä maanantaina ravintola Palstassa mediatilaisuuden, joka samalla oli osa VisitFinlandin Suomi -kampanjan lanseerausta. Palstassa on lisäksi messujen ajan tarjolla keittiömestari Ossi Palonevan Suomi-menu. Keskiviikkona 16.1. Saksan tuottajajajärjestö BDV järjesti MTK:n kanssa CAP:n tulevaisuutta pohtineen seminaarin. Keskiviikkona oli myös FoodfromFinlandin Suomen Berliinissä sijaitsevan suurlähetystön tilossa järjestämä iso ammattilaistapahtuma saksalaisille sisäänostajille, ja yrityksillä oli mahdollisuus esitellä tuotteitaan ja solmia uusia yhteistyösuhteita. FoodfromFinland käynnisti tällä viikolla myös näyttävät Suomi-ruuan kauppakampanjat Pohjois-Saksan eri myymälöissä sekä Lieferello-verkkokaupassa.
Ammattilaistapahtuma Suurlähetystön tiloissa. Kuva: Food from Finland / https://www.facebook.com/nomfinland/ |
Suomen 1600 neliön osasto on vilpittömästi sanoen UPEA! Se tuo hienolla tavalla esille Suomen eri alueita, luontoa ja tuotantotapoja.
Osastolle on koottu monipuolista ohjelmaa: musiikkiesityksiä, akrobatiaa, yritysten esittelyä ja asiantuntijapaneeleja. Lisäksi tarjolla on kokkikoulua. Ja toki joulupukki ehti paikalle Korvatunturilta. Ja jos messujen hälinä alkoi häiritä, pääsi Frameryn äänieristetyssä tilassa rauhoittumaan, ihailemaan suomalaista koivumaisemaa ja kuulemaan kuikan ja muiden lintujen rauhoittavaa ääntä.
Kuvatunnelmia osastolta, yrityksistä ja niiden tuotteista, järjestöistä sekä muista näytteilleasettajista löydät täältä.
Messut jatkuvat vielä pari päivää eli vielä hyvin ehtii ostaa lentoliput Berliiniin, ja käydä kurkkaamassa hallin 10.2.!
Kiitokset MTK, messujen tuottaja Maarit Kaasinen, SLC, suurlähetystömme Berliinissä, Hasan&Partners, Messeforum, MesseBerlin, Bryggeri Helsinki GmbH, Suomen Kokkimaajoukkue ja monet, monet muut! Erityiskiitokset upeat yrityksemme, jotka toitte monen sadantuhannen ihmisen näkyville ja saataville upeita erikoistuotteita pohjoisesta maastamme!
Ministeri Jari Lepän puheet Grüne Wochen eri tilaisuuksista löydät Valtioneuvoston arkistosta.
Puheenjohtaja Juha Marttilan/MTK puheet Grüne Wochen eri tilaisuuksista löydät täältä.
Puheenjohtaja Mats Nylundin/SLC puheen löydät täältä.
Teksti: Kirsi Viljanen
Kuvat: Kirsi Viljanen, ellei toisin ole mainittu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti