Kuvituskuvassa kauppahallin tiskiä, jossa kotimaisia sieniä ja kasviksia. Kuva: MMM:n kuva-arkisto |
Olemme nyt kohta vuoden kärvistelleet koronapandemian vuoksi. Nopeasti koko maailmaan levinnyt tauti on vaikuttanut meihin kaikkiin laaja-alaisesti. Ruokasektorin koordinaatiohanke päätti selvittää, miten poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut elintarvikealan pk-yrityksiin. Se tilasi selvityksen Gaia Consulting Oy:ltä. Selvityksen tulokset julkistettiin 3.2.2021 ja tulokset ovat kokonaisuudessaan nähtävissä täältä. Selvityksen kyselyyn vastasi 106 yritystä, lisäksi haastateltiin 20 yritystä. Tulokset eivät ole siis tilastollisesti yleistettävissä koko alaan, mutta ne antavat signaaleja siitä, minkälaisia erilaisia vaikutuksia pandemialla on jo ollut.
Selvityksen mukaan koronapandemia on vaikuttanut
negatiivisesti enimmällä osalla vastaajista myyntiin, kannattavuuteen,
tuotantomääriin ja asiakasmäärään. Osalla vastaajista koronaepidemia on
vaikuttanut positiivisesti etenkin myyntiin, asiakasmääriin ja yrityksen
tulevaisuudennäkymiin. Myös tunnettuus, strategian tai toiminnan uudistaminen
ja imago saivat mainintoja aiheina, joihin on ollut positiivisia vaikutuksia. Myyntikanavien
vertailussa suhteellisesti eniten myynti on kasvanut suoramyynnin ja oman
verkkokaupan kanavissa, kun taas eniten myynti on vähentynyt ruokapalvelujen ja
alan messujen kanavissa. Samanlaisia tuloksia niin negatiivisista kuin
positiivisista vaikutuksista oli nähtävissä Elintarvikealan pk-yritystentoimintaympäristö 2020 –raportissa.
Kyselyssä selvitettiin myös yritysten selviytymiskeinoja
poikkeustilanteessa. Kyselyn perusteella myyntikanaviin liittyvät muutostoimet (asiakasryhmien
laajennus, suoramyynnin ja kotiinkuljetuspalvelujen lisääminen, verkkokaupan
perustaminen) ja tuote- ja toiminnan kehitys olivat yritysten yleisimpiä
keinoja sopeutua koronakriisistä tähän mennessä.
Kyselyn mukaan yritysten riskeihin varautuminen on huonolla
tolalla, ja vain harvalla yrityksellä oli suunnitelmia esimerkiksi
asiakaskunnan katoamiseen, raaka-aineiden/materiaalien toimitusvarmuuteen tai
logistiikan toimivuuteen liittyen. Tähän tulee jatkossa puuttua yritysten
iskunsietokyvyn lisäämiseksi. Selvitys toi esiin myös haavoittuvuuden, jos
yritys oli keskittynyt vain yhteen asiakasryhmään tai myyntikanavaan.
Asiakasryhmän laajennus ja uusien myyntikanavien löytäminen antaakin
yrityksille vankempaa pohjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti