Messukeskuksen Kokoustamon Talvipuutarha antoi hyvät puitteet Lähiruokatreffeille |
Lähiruokaohjelma järjesti Gastro2014 -messujen yhteydessä 21.3.2014 Paikallista ruokaa! -lähiruokatreffit yhteistyössä Aitojamakuja II -hankkeen ja Ruoka-Suomi -verkoston kanssa. Tilaisuuden tarkoituksena oli lisätä lähiruoan aidoimpien tuottajien eli elintarvikealan pienempien yritysten tunnettuutta HoReCa-sektorin ammattilaisten keskuudessa. Tilaisuuden tarkoituksena oli myös tuoda alan ammattilaisille, HoReca -toimijoille ja julkisen ruokapalvelun edustajille tutuksi pienyritysten tuotteita ja antaa yrityksille mahdollisuuksia päästä em. toimijoiden asiakkaiksi.
Tilaisuuteen esitettiin avoin kutsu, ja paikalle olikin ilmoittautunut yli 20 yritystä ympäri Suomea. Tuoterepertuaari oli monipuolinen: luonnontuote-, marja-, vihannes-, maito-, vilja- ja lihajalosteita, leipomotuotteita, tilaviinejä sekä viinoja.
Tuotteiden monipuolisuus ja pitkälle viety lisäarvoa tuova tuotekehitys osoitti, että pienyritysten valikoimista on todella paljon ammennettavaa niin pienten kuin isompien tukkujen, kauppojen ja ammattikeittiöiden valikoimiin. Mielenkiintoisia uutuuksia olivat muun muassa hampurilaisiinkin lihapihvin sijaan käytettäväksi sopiva muotoon leikattu Kainuun Country Food Oy:n leipäjuusto, LAromitin eksoottinen islanninjäkäläsiirappi, kainuulainen "korpikyynel" eli Vuokatin viinin Kuutamo-pontikka sekä Rönnvikin viinitilan luoma Calvadosin haastaja "Kamrer".
Tilaisuuteen osallistui satakunta ammattilaista eri kokoisista tukuista, vähittäiskaupoista ja kunnista. Osallistujat tuntuivat olevan tosissaan liikkeellä, ja tuote-esitteitä kerättiin tarkoin mukaan. Osa yrittäjistä kävi myös pitkiä keskusteluja HoReCa-edustajien kanssa. Toivon, että näistä keskusteluista syntyi myös todellisia asiakassuhteita.
Tilaisuuden taustalla oli Herkkujen Suomi -tapahtuman yhteydessä järjestetty ammattilaistapahtuma, jolle toivottiin jatkoa. Nyt toteutettu tilaisuus osoitti, että tämäntapaisia säännöllisesti järjestettäviä yhteentörmäyttämisiä jalostajien, tuottajien ja ammattilaisostajien välille tarvitaan, jotta asiakkaiden tarpeet välittyvät yrityksille, ja että yritysten tuotteet tulevat tutuksi uusille asiakasryhmille. Tilaisuus antoi toivottavasti mukana oleville yrityksille myös uskallusta lähteä uusille markkinoille, ja antoi muille yrityksille positiivista signaalia tuoda rohkeasti omia tuotteitaan asiakkaiden tietoisuuteen.
Johanna Mattila Brahea-keskuksesta (vas) ja Kirsi Viljanen (oik.) maa- ja metsätalousministeriöstä esittelivät aitojamakuja.fi -portaalia ja hallituksen lähiruokaohjelmaa. Kuvaaja: Arja Meriluoto |
Teksti ja kuvat: Kirsi Viljanen ellei toisin mainita